האם צריכת אלכוהול מעלה את הסיכון למחלות ממאירות? (Addiction)

במאמר שפורסם בכתב העת Addiction קובעים חוקרים ממצאים חדשים מעידים על עדות ברורה לכך שאלכוהול גורם לשבע מחלות ממאירות, עם עדויות כי סביר ותורם למחלות ממאירות נוספות. לדבריהם, עדויות אפידמיולוגיות תומכות בקשר סיבתי בין צריכת אלכוהול ובין סרטן הלרינקס, אורופרינקס, וושט, כבד, מעי גס, רקטום וסרטן שד בנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים ניסו לבחון את הקשר הסיבתי בין צריכת אלכוהול וממאירות, בליווי מסרים סותרים ולא חד-משמעיים בכלי התקשורת. במחקר הנוכחי מטרתם הייתה להבהיר את חוזק העדויות לפיהן אלכוהול עשוי לגרום לממאירות ואת משמעות הדברים.

החוקרים סקרו וסיכמו את נתוני מחקר אפידמיולוגי וביולוגי שנערך לאחרונה בנושא אלכוהול וממאירות וכן בחנו תוצאות מטה-אנליזות במאגרי Medline ו-International Agency for Research on Cancer. מחקרים אפידמיולוגיים עדכניים יותר שלא נכללו בפרסומים אלו גם נבחנו ע”י החוקרים.

מהעדויות האפידמיולוגיות לקשר בין צריכת אלכוהול ומחלה עולה כי חוזק הקשר בין צריכת אלכוהול וממאירות מסוימת משתנה לפי אתר הגוף. העדויות בולטות במיוחד עבור ממאירויות של חלל הפה, לוע ווושט (סיכון יחסי של 4-7 עם צריכת אלכוהול בהיקף של 50 גרם/יום ומעלה, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל אלכוהול), אך פחות משמעותיות עבור ממאירות מעי גס ורקטום, סרטן כבד או סרטן שד (סיכון יחסי של כ-1.5 עם צריכה של 50 גרם אלכוהול ביום).

החוקרים מסבירים כי באשר לממאירויות של חלל הפה, לוע, לרינקס ווושט, יש אינטראקציה מוכרת היטב בין אלכוהול ועישון, המובילה לעליה ניכרת בסיכון לממאירות.

אלכוהול עשוי להוביל גם להתפתחות ממאירויות אחרות, כאשר מצטברים עוד ועוד נתונים התומכים בקשר אפשרי בין אלכוהול ובין ממאירות לבלב, ערמונית ועור (מלנומה).

המנגנון המדויק בו אלכוהול, לבדו או בשילוב עם אלכוהול, תורם להתפתחות ממאירות, אינו מובן היטב, אם כי יש עדויות ביולוגיות התומכות בקשר הנ”ל. החוקרים טוענים כי אין הכרח באישור המנגנון הביולוגי הספציפי בו אלכוהול מעלה היארעות ממאירויות על-מנת להסיק כי אלכוהול גורם להתפתחות ממאירות.

לפי ההערכות הנוכחיות, ממאירויות המיוחסות לאלכוהול באתרים אלו מהווים 5.8% מכלל מקרי התמותה עקב ממאירות ברחבי העולם.

Addiction. Published online July 21,

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה