מה בין הפרעה בתפקוד חדר ימין ובין גודש מעי? (Eur Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין קכקסיה לבבית ובין גודש מעי, ללא תלות בשלב אי-ספיקת לב ותפקוד לבבי.

מבין 165 חולים עם מקטע פליטה של חדר שמאל של עד 40%, 29 חולים (18%) היו קכקטיים. מבין המדדים האקו-קרדיוגרפיים, המשלב של הפרעה בתפקוד חדר ימין ועליה בלחץ בפרוזדור הימני סיפקו את המדדים הטובים ביותר להבחנה בין חולים עם וללא קכקסיה (שטח מתחת לעקומה של 0.892).

בחולים קכקטיים, בהשוואה לחולים ללא קכקסיה, תועדה שכיחות גבוהה יותר של מלאות לאחר-ארוחה, ירידה בתאבון ואי-נוחות באזור הבטן. בדיקת אולטרה-סאונד של הבטן הדגימה עליה בעובי דופן המעי בכלל המעי הגס ובאילאום הסופי בחולים קכקטיים, בהשוואה לחולים ללא קכקסיה.

הממצאים הצביעו על קורלציה בין עובי דופן המעי ובין תסמינים גסטרואינטסטינאליים, hs-CRP, לחץ בפרוזדור ימני ומסת גו ללא-שומן, כאשר האחרון שימש כסמן לתכולת נוזלים.

מניתוח סטטיסטי עלה קשר בין עובי דופן המעי ובין קכקסיה, גם לאחר תקנון לתפקוד לבבי, דלקת ושלב אי-ספיקת לב (יחס סיכויים של 1.4). לאחר ניתוח רב-משתני, מבין המדדים הלבביים, רק לחץ בפרוזדור הימני נותר קשור באופן מובהק עם קכקסיה.

החוקרים כותבים כי אי-נוחות במערכת העיכול, ירידה בתאבון ומצבי דלקת הם המנגנונים הסבירים בבסיס הקשר, כאשר ייתכן כי גודש במעי מוביל לקכקסיה לבבית. עם זאת, מדובר בממצאים מוקדמים ודרושים מחקרים גדולים נוספים להבנת הנושא.

Eur Heart J. 2016;37(21):1684-1691

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה