רמות טריגליצרידים גבוהות והסיכון לשברים בנשים מבוגרות (J Clin Endocrinol Metab)

בנשים סביב גיל מנופאוזה עם רמות טריגליצרידים מוגברות ייתכן סיכון מוגבר לשברים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מארצות הברית, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

החוקרים מסבירים כי במהלך מנופאוזה חלה ירידה ברמות אסטרוגן עם עליה בשומנים בדם כחלק מההזדקנות. חלה עליה בגורמי סיכון לשברים, למרות שלא תמיד ברור אם קיים קשר בין שומנים בדם וחוזק העצם.

החוקרים עקבו אחר למעלה מ-2,000 נשים לפני-מנופאוזה, ללא היסטוריה של שברים במשך כ-15 שנים. חציון גיל המשתתפות עמד על 46 שנים (בטווח 42-52 שנים). חלק גדול מהנשים סבלו  ממשקל עודף. בכ-75% מהנשים תועדו רמות טריגליצרידים נמוכות עד תקינות (עד 150 מ”ג/ד”ל). רמות של 150-199 מ”ג/ד”ל מוגדרות כגבוליות ורמות מעל 199 מ”ג/ד”ל מוגדרות כגבוהות.

במהלך 13 השנים הבאות, 147 נשים אובחנו עם שבר לא-טראומטי. כשליש מהשברים היו בכף הרגל, כ-16% כללו שבר קרסול ו-13% שבר שורש כף יד.

עליה של 50 מ”ג/ד”ל בריכוז טריגליצרידים באחת הבדיקות השנתיות לוותה בעליה של 31% בסיכון לשברים לאחר 2-5 שנים ועליה של 11% בסיכון לשברים.

בנשים שהחלו עם ריכוז טריגליצרידים של מעל 300 מ”ג/ד”ל לפני מנופאוזה תועדה עליה  של פי 2.5 בסיכון לשברים עד לתום 13 שנות המחקר, בהשוואה לנשים עם רמות נמוכות מ-150 מ”ג/ד”ל בתחילת הדרך.

מומחים בתחום מציינים כי גורמים אחרים עשויים להשפיע על הקשר בין רמות טריגליצרידים מוגברות ושברים ומדגישים כי יש לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים.

J Clin Endocrinol Metab 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה