השפעת ארוחות במימון חברות תרופות על דפוסי מתן מרשמים לטיפול תרופתי (JAMA Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקריםע על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין קבלת ארוחות במימון חברות תרופות ובין שיעור מוגבר של מתן מרשמים לטיפול בתרופה בה תמכה חברת התרופות.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין קבלת ארוחות במימון חברות תרופות, המהוות כ-80% מסך מספר תשלומי החברות, ושיעורי מתן מרשם לטיפול אותו מעודדת חברת התרופות בקרב מבוטחי מדיקייר.

החוקרים ערכו ניתוח חתך של נתוני תשלומי חברות בתעשיה מתכנית Open Payments Program בין 1 באוגוסט ועד 31 בדצמבר, 2013, ונתוני מרשמים לטיפול תרופתי של כל רופא במהלך שנת 2013. המשתתפים היו רופאים שניפקו מרשמים למבוטחי מדיקייר לאחת מארבע משפחות תרופות: סטטיסטים, חסמי ביתא סלקטיביים, מעכבי ACE (Angiotensin Converting Enzyme) ו-ARB (Angiotensin Receptor Blocker), ו-SSRI/SNRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor/Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitor). הם זיהו רופאים שקיבלו ארוחות במימון חברות תרופות, המעודדות מתן תרופה בכל קבוצה (Rosuvastatin, Nebivolol, Olmesartan ו-Desvenlafaxine, בהתאמה).

279,669 רופאים קיבלו 63,524 תשלומים הקשורים בארבע התרופות האמורות. 95% מהתשלומים היו בדמות ארוחות, בערך ממוצע של פחות מ-20 דולרים. Rosuvastatin היווה 8.8% מהמרשמים לטיפול בסטטינים; Nebivolol היווה 3.3% מהמרשמים לחסמי ביתא סלקטיביים, Olmesartan היווה 1.6% מהמרשמים לטיפול במעכבי ACE או ARB ו-Desvenlafaxine היווה 0.6% מהמרשמים לטיפול ב-SSRI/SNRI.

בקרב רופאים שקיבלו ארוחה יחידה לעידוד תרופת המטרה, תועדו שיעורים גבוהים יותר של מתן מרשמים לטיפול ב-Rosuvastatin בהשוואה לסטטינים אחרים (יחס סיכויים של 1.18), Nebivolol בהשוואה לחסמי ביתא סלקטיביים אחרים (1.70), Olmesartan בהשוואה למעכבי ACE או ARB אחרים (1.52) ו-Desvenlafaxine על-פני SSRI או SNRI אחרים (2.18). קבלת ארוחות נוספות וקבלת ארוחות בעלות של מעל 20 דולרים לוו בשיעור גבוה יותר של מתן מרשמים לתרופת היעד.

החוקרים מדגישים בסיכום המחקר כי הממצאים מעידים על קשר בין ארוחות במימון חברות תרופות ודפוסי מתן מרשם לטיפול תרופתי, אך לא מוכיחים קשר סיבה-תוצאה.

JAMA Intern Med. Published online June 20, 2016.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה