דיאטה ים תיכונית עתירת שומנים אינה מלווה בעליה במשקל (Lancet Diabetes Endocrinol)

הקפדה על דיאטה ים-תיכונית ללא הגבלה קלורית ועתירת שומן בריא משמן זית ואגוזים לא הובילה לעליה במשקל במהלך חמש שנים, בהשוואה לדיאטה דלת-שומן, כך עולה מתוצאות מחקר PREDIMED (PREvención con DIeta MEDiterránea), שפורסמו בכתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology.

מדובר במחקר הראשון להערכת השפעות ארוכות טווח של דיאטה ים-תיכונית ללא-הגבלה קלורית על המשקל והיקף המותניים.

המחקר כלל 11 בתי חולים בספרד בין 2003-2010 עם מדגם של 4,282 נשים בגילאי 60-80 שנים ו-3,165 גברים בגילאי 55-80 שנים, עם סוכרת מסוג 2 או לפחות שלושה גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. כל המשתתפים היו אסימפטומטים ולמעלה מ-90% היו בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר בתחילת המחקר. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 67 שנים.

החוקרים חילקו באקראי את המשתתפים לדיאטה ים תיכונית ללא הגבלה קלורית עם תוספת שמן זית כתית מעולה (2,543 משתתפים), דיאטה ים-תיכונית ללא הגבלה קלורית עם אגוזים (2,454 משתתפים), או קבוצת ביקורת עם דיאטה דלת-שומנים (2,450 משתתפים). דיאטנים מנוסים סיפקו המלצות תזונתיות לשלוש הקבוצות.

מהתוצאות לאחר חמש שנים עלה כי חלה עליה בסך צריכת שומנים בשתי קבוצות דיאטה ים-תיכונית. בשתי קבוצות דיאטה ים תיכונית למעשה חלה עליה בצריכת שומנים מ-40% ל-41.8% בקבוצת שמן זית ומ-40.4% ל-42.2% בקבוצת האגוזים בעוד שצריכת החלבונים והפחמימות פחתה.

בכל שלוש הקבוצות נרשמה ירידה דומה במשקל הגוף. במהלך חמש שנים, בקבוצת שמן זית נרשמה הירידה הגדולה ביותר (0.88 ק”ג), לאחריה בקבוצת הביקורת (0.60 ק”ג) ולאחר מכן קבוצת האגוזים (0.40 ק”ג). מניתוח רב-משתנים עם תקנון ל-12 ערפלנים אפשריים עלה כי ההבדל בשינוי במשקל לאחר חמש שנים היה משמעותי רק בקבוצת שמן זית לעומת קבוצת הביקורת.

בדומה, בשלוש הקבוצות נרשמה עליה קלה בהיקף המותניים הממוצע, אך העליה הייתה קטנה יותר בקבוצות דיאטה ים תיכונית (1.2 ס”מ עם דיאטה דלת שומן, 0.85 ס”מ בקבוצת שמן זית ו-0.37 ס”מ בקבוצת האגוזים). מניתוח סטטיסטי מתוקן עלה כי ההבדל בשינוי בהיקף המותניים לאחר חמש שנים היה משמעותי בין קבוצת שמן זית וקבוצת אגוזים ובין קבוצת הביקורת.

Lancet Diabetes Endocrinol Published online June 6, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה