קרדיולוגיה

לתרגילי טאי צ’י תועלת דומה לטיפול תרופתי בהפחתת לחץ דם (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACSM)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Sports Medicine עולה כי תרגילי טאי צ’י עשויים להביא להפחתת לחץ דם בחולים מבוגרים בהיקף דומה לטיפול תרופתי או פעילות גופנית אירובית.

החוקרים מסבירים כי טאי צ’י הינה אמצעי אטרקטיבי מאוד לחולים מבוגרים. המשמעות היא כי הם יכולים להקפיד יותר על צורת  אימונים זו. לטאי צ’י עשויות להיות יתרונות נוספים, דוגמת שיפור שיווי משקל.

החוקרים זיהו 28 מחקרים להערכת תרגילי טאי צ’י על מדידות לחץ דם וסיווגו את איכות המחקרים כבינונית. המחקרים כללו 1,296 משתתפים שערכו תרגילי טאי צ’י ו-919 חולים ששימשו כביקורות שלא עסקו בפעילות גופנית.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62.1 שנים, מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 25.8 ק”ג למטר בריבוע, לחץ הדם הסיסטולי הממוצע עמד על 135.5 מ”מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי הממוצע עמד על 80.5 מ”מ כספית. 62% מהמדגם היו נשים.

בממוצע, תרגילי טאי צ’י בוצעו במשך 61.1 דקות בכל אימון, 2.9 פעמים בשבוע, למשך 20.6 שבועות.

במהלך תקופה זו, לחץ הדם הסיסטולי הממוצע ירד ב-6 מ”מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי ירד ב-3 מ”מ כספית. ההפחתה בלחץ הדם דומה לזו שתוארה עם טיפול תרופתי לאיזון לחץ הדם.

החוקרים זיהו מגמות נוספות. ראשית, הם מצאו כי הפחתת לחץ דם סיסטולי הייתה גדולה יותר באלו שערכו תרגילי טאי צ’י בתדירות גבוהה יותר. כאשר המשתתפים ערכו אימונים למעלה משלוש פעמים בשבוע, הירידה הממוצעת בלחץ הדם הסיסטולי עמדה על 9.6 מ”מ כספית, בהשוואה לאלו שערכו אימונים שלוש פעמים בשבוע, בהם הירידה הממוצעת עמדה על 5.3 מ”מ כספית, וכאשר ערכו אימונים פחות משלוש פעמים בשבוע, העליה הממוצעת בלחץ הדם הסיסטולי עמדה על 1.1 מ”מ כספית.

במחקרים בהם לחץ הדם הוגדר כתוצא העיקרי, הירידה הממוצעת בלחץ הדם הסיסטולי עמדה על 9.1 מ”מ כספית, בעוד שבמחקרים שבהם לחץ הדם הוגדר כתוצא משני, הירידה הממוצעת עמדה על 1.3 מ”מ כספית.

כאשר החוקרים שילבו את שני הממצאים, הם מצאו כי כאשר לחץ הדם הוגדר כתוצא עיקרי, הירידה הממוצעת בלחץ הדם הסיסטולי בחולים שערכו אימוני טאי צ’י למעלה משלוש פעמים בשבוע עמדה על 13.6 מ”מ כספית.

הירידה הממוצעת בלחץ הדם הדיאסטולי הייתה גדולה יותר באלו עם לחץ דם במנוחה גבוה יותר, בהשוואה  לאלו עם לחץ דם במנוחה נמוך יותר. הירידה בלחץ הדיאסטולי הייתה גדולה יותר במחקרים בסיכון מוגבר להטיה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACSM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה