האם עירוי טסיות מסוכן לחולים עם דימום תוך-מוחי תחת טיפול בנוגדי-טסיות? (Lancet)

מתן עירוי טסיות לחולים המתקבלים בתמונה של דימום תוך-מוחי ונוטלים נוגדי-טסיות מלווה בתוצאות גרועות יותר, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי חדש, שפורסמו בכתב העת The Lancet והוצגו בו-זמנית בכנס ה-European Stroke Organization Conference.

מדגם המחקר כלל 190 חולים בתוך שש שעות מהופעת תסמיני דימום תוך-מוחי, במידה ונטלו טיפול נוגד-טסיות למשך לפחות שבעה ימים טרם האירוע, ועם מדד Glasgow Coma Scale של לפחות 8 נקודות.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי או טיפול סטנדרטי עם עירוי טסיות בתוך 90 דקות מבדיקת הדמיה אבחנתית. מרבית החולים (71 מבין 97 חולים) נטלו אספירין.  החולים שנטלו אספירין טופלו במנת דם אחת ואלו שנטלו Clopidogrel טופלו בשתי מנות דם.

התוצא העיקרי היה השינויים בתמותה או תלות, כפי שנקבע לפי סולם mRS (Modified Rankin Scale) לאחר שלושה חודשים.

מהתוצאות עלה כי הסיכויים לתמותה או תלות לאחר שלושה חודשים היו גבוהים יותר בקבוצת המטופלים בטסיות, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי (יחס סיכויים של 2.05, p=0.0114).

בניתוח משני מצאו החוקרים כי בשיעור גבוה יותר של מטופלים בעירוי טסיות  תועדו תוצאות גרועות, עם מדד mRS של 4-6 לאחר שלושה חודשים, בהשוואה לאלו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (72% לעומת 56%, יחס סיכויים של 2.04).

אירועים חריגים חמורים במהלך האשפוז תועדו ב-42% מהחולים שטופלו בעירוי טסיות וב-29% מאלו בקבוצת הביקורת. שיעורי התמותה באשפוז עמדו על 24% ו-17%, בהתאמה.  לא תואר הבדל משמעותי בשיעור התמותה או בשיעור המשתתפים עם מדד mRS של 3-6 לאחר שלושה חודשים ולא תוארו הבדלים בהגדלה של הדימום לאחר 24 שעות.

Lancet. Published online May 10, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה