הערכת גורמי סיכון ליתר לחץ דם בהיריון ורעלת היריון (Hypertension)

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי ישנם גורמי סיכון משותפים ליתר לחץ דם בהיריון וקדם רעלת היריון, כאשר עם איזון חלק מגורמי הסיכון הללו ניתן להפחית את הסיכון לסיבוכים בהיריון.

החוקרים אספו נתונים אודות היסטוריה משפחתית של סוכרת והיסטוריה אישית של סוכרת לפני הפריה, במטרה לבחון אם אלו מנבאים יתר לחץ דם בהיריון וקדם-רעלת היריון בקרב נשים שלקחו חלק בסקר CONOR (Cohort Norway) שכלל נשים בריאות ונערך בשנים 1994-2003.

היסטוריה משפחתית של אוטם שריר הלב לפני גיל 60 גם ניבאה קדם רעלת היריון, אך לא ניבאה יתר לחץ דם בהיריון. סיפור משפחתי של אירועים מוחיים ניבא את התוצא המשולב של יתר לחץ דם בהיריון או קדם-רעלת היריון.

יחס כולסטרול כולל ל-HDL של מעל 5 ניבא הן יתר לחץ דם בהיריון והן קדם רעלת היריון; אך רמות טריגליצרידים מוגברות ניבאו רק קדם-רעלת היריון. השמנה זוהתה כגורם סיכון חשוב לשני הסיבוכים של ההיריון.

סיפור משפחתי של סוכרת לווה ביחס סיכויים של 2.1 ליתר לחץ דם בהיריון ו-1.6 לקדם רעלת היריון, כאשר סוכרת לפני היריון לוותה ביחס סיכויים של 1.1 ו-1.8, בהתאמה.

עוד עלה מהמחקר כי פעילות גופנית בהיקף של שלוש שעות שבועיות ומעלה הפחיתה את הסיכון לקדם רעלת היריון בהיקף של 20% ואת הסיכון לקדם-רעלת היריון לפני המועד בהיקף של 50%. עם זאת, פעילות גופנית לא סיפקה הגנה מפני יתר לחץ דם בהיריון.

צריכת אלכוהול שבועית לוותה בהשפעה מגנה דומה מפני קדם רעלת היריון, אך שתיה מופרזת (Binge) הובילה לעליה של כמעט כפליים בסיכון לקדם-רעלת היריון ועליה של כמעט פי ארבע בסיכון לקדם רעלת היריון בשלב מוקדם. לאחר תקנון לצריכה מופרזת, צריכת אלכוהול שבועית הפחיתה את הסיכון לקדם רעלת היריון בהיקף של 50% וההשפעה המגנה הייתה חזקה עוד יותר במניעת קדם-רעלת היריון בשלב מוקדם.

נשים בסיכון מוגבר לסיבוכי הריון נדרשות לבדיקות סקר תכופות יותר עם התקדמות ההיריון. באשר לשאלה אם ניתן להשפיע על גורמי סיכון אלו עוד לפני ההיריון, החוקרים מאמינים כי התשובה חיובית כאשר הדוגמא העיקרית היא השמנה אמנם אין עדויות מוצקות, אך כל הממצאים מרמזים לכך שעם ירידה במשקל לטווח מדד מסת גוף תקין, צפויה ירידה בסיכון לקדם רעלת היריון ויתר לחץ דם בהיריון.

Hypertension 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה