בדיקת רוק לזיהוי סרטן ריאות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAS)

במהלך הרצאה במסגרת הכנס השנתי מטעם ה-AAAS (American Association for the Advancement of Science) דנו חוקרים באמצעי לא-פולשני לזיהוי דנ”א של גידול באמצעות בדיקת רוק, העשוי להפחית באופן דרמטי את זמני ההמתנה עד לקבלת תוצאות ביופסיה, וכן לצמצם את העלויות ואת אי הנוחות למטופלים.

החוקרים דנו באב הטיפוס החדש, הקרוי EFIRM (Electric Field-Induced Release and Measurement), היכול לזהות סמנים ברוק ל-NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer).

לבדיקה החדשה דרגת דיוק גבוהה, בהשוואה לטכנולוגית ריצוף, והיא עשויה לסייע בהחלטות לטיפול, כולל שימוש בתרופות ממשפחת TKI (Tyrosine Kinase Inhibitors) בחולים עם NSCLC.

הבדיקה יכולה לזהות מוטאציות EGFR בחולי NSCLC במתאם של 100% עם בדיקות גנוטיפ בביופסיה. כמו כן, הבדיקה יכולה לזהות את מרבית המוטאציות הנפוצות ביותר בגן EGFR, הניתנות לטיפול באמצעות TKI, דוגמת Gefitinib או Erlotinib.

ההתוויה הראשונה לבדיקה היא לסרטן ריאות, אך היא לא תהיה מוגבלת לממאירות זו. לאחר סרטן ריאות, התכנית היא לזהות כל סוג של מחלה ממארת באדם, מאחר ודנ”א של הגידול קיים בכל המצבים הללו. הממצאים מעידים כי דנ”א של הגידול מגיעים לרוק וכי טכנולוגית EFIRM יכולה לזהות דנ”א של הגידול ברגישות כמעט מושלמת.

מעבר לכך שמדובר בבדיקה לא-פולשנית, היתרונות העיקריים הנוספים של הטכנולוגיה החדשה נוגעים לקבלת תוצאות במהירות ולעלות הנמוכה של הבדיקה. לדוגמא, תוצאת ביופסיה עשויות לארוך מספר ימים, עם עלות שנעה סביב 2000 דולרים. בדיקות מוטאציות אורך כשבועיים, בעלות של 450 דולרים. מנגד, בדיקת הרוק נאספת בתוך 1-10 דקות, נבדקת בתוך פחות מעשר דקות, ולאחר מכן מועברת באופן אלחוטי לרופא בתוך שניות. העלות הכוללת נאמדת סביב פחות מ-25 דולרים.

מחקרים קליניים לקבלת אישורי בקרה צפויים להתחיל במהלך השנה בסין.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה