קרדיולוגיה

מקומה של בדיקת CTA של העורקים הכליליים בעידן טרופונין ברגישות-גבוהה להערכת חולים עם חשד לתסמונת כלילית חדה (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי CCTA (Coronary Computed Tomography Angiography), המשמשות בשלב מוקדם בבירור מקרים של חשד לתסמונת כלילית חדה, הוא בטוח ומלווה בהיקף נמוך יותר של בדיקות אמבולטוריות ועלויות נמוכות יותר. עם זאת, בעידן High-Sensitive Troponin (hs-troponin), CCTA אינו מזהה יותר חולים עם מחלה כלילית משמעותית הנדרשים לרה-וסקולריזציה כלילית, אינו מקצר משך שהות במיון ואינו מסייע בהפחתת אשפוזים.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם גישה אבחנתית בתוספת בדיקת CCTA מוקדם מביאה לשיפור ההערכה הקלינית של חולים עם חשד לתסמונת כלילית חדה.

מדובר במחקר פרוספקטיבי, בתווית-פתוחה, רב-מרכזי, אקראי, שכלל חולים שפנו עם תסמינים חשודים לתסמונת כלילית חדה לשבעה בתי חולים בהולנד. החוקרים לא כללו במחקר חולים שנדרשו לצנתור לבבי דחוף וחולים עם היסטוריה של תסמונת כלילית חדה או רה-וסקולריזציה כלילית.. תוצא הסיום העיקרי היה מספר החולים שזוהו עם מחלה כלילית משמעותית, הדורשת רה-וסקולריזציה בתוך 30 ימים.

מדגם המחקר כלל 500 חולים, 47% מהם היו נשים (גיל ממוצע של 54 שנים). לא תוארו הבדלים בתוצא הסיום העיקרי (9% עברו רה-וסקולריזציה כלילית בתוך 30 ימים בקבוצת CCTA לעומת 7% בקבוצת הביקורת, P=0.40). היקף השחרור של חולים מחדר המיון היה דומה (65% לעומת 59%, p=0.16) וכך גם משך השהות (6.3 שעות בשתי הקבוצות). היקף העלויות הרפואיות היה נמוך יותר בקבוצת החולים שהשלימו בדיקת CCTA (337 יורו לעומת 511 יורו, P<0.01), עם פחות בדיקות אמבולטוריות לאחר הביקור הראשוני לחדר המיון (4% לעומת 10%, p<0.01).

החוקרים לא זיהו הבדלים בשיעורי היארעות תסמונת כלילית חדה לא-מאובחנת.

J Am Coll Cardiol. 2016;67(1):16-26

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה