קרדיולוגיה

הערכת ההשפעה של השמנה מרכזית בנוכחות משקל תקין על התמותה בחולים עם מחלת לב כלילית (Mayo Clin Proc)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת Mayo Clinic Proceedings, עולה כי בנוכחות מדד מסת גוף תקין, אך היקף מותניים גבוה, או יחס WHR (Waist/Hip Ratio) גבוה, קיים סיכון מוגבר לתמותה בחולים עם מחלת עורקים כלילית.

מהסקירה שכללה למעלה מ-7,000 חולים עם מחלת עורקים כלילית, מחמישה מחקרי עוקבה, עולה כי בחולים עם השמנה מרכזית ומשקל תקין הסיכון לתמותה היה גבוה יותר, בהשוואה לחולים עם מדדי WHR או היקף מותניים נמוכים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 7,057 חולים עם מחלת לב כלילית, בגילאי 65 שינם ומעלה (גיל ממוצע של 73 שנים, 53% נשים), עם נתוני היקף מותניים או יחס WHR. מדד מסת גוף תקין הוגדר בנוכחות מדד של 18.5-24.9 ק”ג למטר בריבוע; היקף מותניים גבוה הוגדר מעל 102 ס”מ בגברים ו-88 ס”מ בנשים; מדד WHR גבוה הוגדר כמעדד מעל 0.9 בגברים ו-0.85 בנשים. 33.9% מהמשתתפים במחקר הוגדרו כבעלי משקל גוף תקין ומדד WHR גבוה.

הסיכון הנמוך ביותר לתמותה תועד באלו עם מדד BMI בטווח השמנת-יתר ומדד WHR נמוך (יחס סיכון של 0.55), ואף באלו עם מדד BMI בטווח השמנת-יתר ו-WHR לא תועד סיכון משמעותי. בהשוואה לחולים עם מדד BMI תקין/היקף מותניים נמוך, באלו עם מדד BMI תקין/היקף מותניים גבוה תועד יחס סיכון לתמותה של 1.29.

כאשר בחנו באופן ספציפי רק מדד את WHR גבוה, החוקרים מצאו כי מדד זה זוהה כגורם מנבא משמעותי לתמותה בכלל האוכלוסיה (יחס סיכון של 2.14), בגברים (יחס סיכון של 3.53) ובנשים (יחס סיכון של 1.65). בנוסף, יחס הסיכון לתמותה עמד על 1.12 בגברים עם היקף מותניים גבוה.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בשילוב מדדי השמנה כוללת והשמנה מרכזית בהערכות הסיכון של חולים מבוגרים.

Mayo Clin Proc 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה