הפרעות ברצף השינה מלוות בסיכון מוגבר למחלות כלי דם במוח (Stroke)

במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין הפרעה ברצף השינה עם השכמות חוזרות ובין תהליכים טרשתיים בכלי דם קטנים ואוטמים תת-קורטיקאליים במבוגרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמספר הפרעות שינה נקשרו עם אירועים מוחיים, אין מחקרים רבים להערכת הקשר בין שינה ובין מדדים היסטופתולוגיים של מחלות כלי דם של המוח. כעת הם בחנו את ההשערה לפיה הפסקות שינה רבות יותר מלוות במחלה נרחבת יותר של כלי דם מוחיים עם עדות לאוטמים בבדיקות לאחר המוות.

בניתוח הסטטיסטי בחנו החוקרים את הפסקות השינה ואת חומרת טרשת כלי דם קטנים וגדולים ועדות למשקעי עמילואיד במוח, כמו גם את מספר האוטמים המאקרוסקופיים ומיקרוסקופיים בבדיקות של המוח לאחר מותם של 315 משתתפים מפרוייקט Rush Memory and Aging Project.

מהתוצאות עולה כי הפסקות נרחבות יותר בשינה מלוות בתהליך חמור יותר של טרשת בכלי דם קטנים של המוח (יחס סיכויים של 1.27 לכל עליה בסטיית תקן בפגיעה ברצף השינה) ועליה באוטמים מאקרוסקופיים תת-קורטיקאליים (יחס סיכויים של 1.31). קשרים אלו לא היו תלויים בנוכחות גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם או מחלות לב וכלי דם מבוססות ומספר מחלות רקע אחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין הפרעות ברצף השינה ובין מחלת כלי דם קטנים ואוטמים תת-קורטיקאליים במוח של אנשים מבוגרים.

Stroke. Published online January 14, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה