טיפול בהרעלות חוסמי-בטא וחוסמי תעלות סידן (Br J Clin Pharmacol )

צוות רופאים מתמחים

פורסם לראשונה ב-UNIVADIS

הקדמה:

מינון יתר של של חוסמי-בטא (BB) וחוסמי תעלות סידן(CCB) ,עלול להוביל להרעלה מסוכנת הכוללת דיכוי פעולת הלב, ברדיקרדיה, תת לחץ דם ובמקרים נדירים מוות. מאמר סקירה שפורסם במגזין British Journal of Clinical Pharmacology מפרט את עקרונות הטיפול בהרעלות מסוג זה. ההמלצות כוללות טיפול ראשוני עם פחם פעיל או שטיפת מערכת העיכול (Whole-bowel irrigation), בהתאם למנגנון השחרור התרופתי. במקרי שוק יש לטפל במינון גבוה של אינסולין וקטכולאמינים להשגת אפקט אינוטרופי חיובי. בנוסף, ישנם טיפולים מכווני תרופה כמו ואזופרסורים וסידן להרעלות CCB. במקרים קשים ניתן לטפל בגלוקגון במינון גבוה, קוצבי לב, חסמי פוספודיאסטרז ועוד.

תקציר:

הרעלות BB ו-CCB מהוות אחוז קטן יחסית מאירועי ההרעלה, אך עלולות להוביל לפגיעה מערכתית משמעותית ולשיעור תמותה גבוה. מכיוון שהמנגנונים הפרמקולוגים של שתי הקבוצות הללו מובילים לתוצאות דומות: דיכוי פעולת הלב, ברדיקרדיה ותת לחץ דם, ניתן לנקוט באותן דרכי טיפול.

במקרה של הרעלה, חשוב לקבוע האם מדובר בתרופה בעלת מנגנון שחרור מהיר (immediate release, IR) או מנגנון שחרור איטי (slow release, SR) כגון ורפמיל ודיליתיאזם, אשר נחשבות לשכיחות ביותר במקרי פגיעה קרדיווסקולרית קשה. בתרופות IR יש להשתמש בפחם פעיל, עד 4 שעות מזמן ההרעלה, ואילו בתרופות SR יש לשקול שטיפת מעי על ידי תמיסת פוליאתילן גליקול, כל עוד החולה ללא תסמינים. בחירת המשך הטיפול תתבצע על סמך אקו-לב או הערכה המודינמית באמצעים פולשניים.

בכל מקרה של מטופל סימפטומטי, ההמלצה היא ראשית לספק טיפול תומך ע”י אבטחת נתיב אוויר, מתן נוזלים תוך ורידי ותרופות כמו אטרופין לטיפול בברדיקרדיה. לרוב, הטיפול יהיה במסגרת טיפול נמרץ. תרופות SR יכולות להשפיע גם לאחר שעות, על כן יש להשגיח על המטופל לפחות 24 שעות מקבלתו.

הטיפול העיקרי במצבי חשד לשוק קרדיוגני כתוצאה בהרעלות אלו כולל אינסולין במינון גבוה (High-dose Insulin Euglycaemic Therapy ,HIET) וקטכולאמינים, במטרה להשיג אפקט יונוטרופי וכרונוטרופי חיובי. מתן HIET מעלה את אספקת הגלוקוז לתאי שריר הלב. תופעות לוואי כוללות היפוגליקמיה והיפוקלמיה, ולכן יש לבצע מעקב סדיר אחר רמות אשלגן וגלוקוז.

במתן קטכולאמינים, אף תרופה לא הוכחה כיעילה יותר מאחרות במקרי הרעלות BB ו-CCB. הרעלות מסוג זה דורשות מינוני תרופה גבוהים מאד. תופעות הלוואי של אדרנלין במינונים גבוהים כוללות יתר ל”ד ואיסכמיית גפיים דרך כיווץ כלי דם פריפריים, היפרגליקמיה, עליה בחומצה לקטית ועוד. תופעות הלוואי של איסופרנלין (isoprenaline), דובוטמין (dobutamine) ודופמין (dopamine) כוללות תת ל”ד פרדוקסאלי.

במצבים בהם נראית עמידות לטיפול הסטנדרטי יש לשקול טיפולים נוספים, כגון: גלוקגון, אשר במינון גבוה בעל אפקט אינוטרופי וכרונוטרופי חיובי, ללא השפעה על ל”ד. תופעות הלוואי כוללות בחילות, הקאות והיפרגליקמיה. בנוסף, ניתן לתת מעכבי פוספודיאסטרז (phosphodiesterase inhibitors, PDEI) המשפרים את ה-CO, ונמצאו יעילים במצבים בהם לא נראה שיפור לאחר מתן קטכולאמינים וגלוקגון. תופעות הלוואי כוללות הרחבת כלי דם עם החמרת תת ל”ד והפרעות קצב ממקור חדרי.

כמו כן, במאמר מצויינים טיפולים ייחודיים לשוק ואזודילטורי מהרעלות CCB, כגון: אגוניסטים לקולטני אלפא ווזופרסין, וכן טיפולים למקרים של שוק עמיד לטיפול, כגון: לבוסימנדן (levosimendan), השתלת קוצב, מתילן בלו ועוד.

Graudins A et al. Br J Clin Pharmacol. 2015 Sep 7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    בילדים עם אסתמה הפרעות נשימה בשינה עשויות לפגוע במאמצים לאזן את מחלת הריאות ובאיכות החיים של הילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים, אסמה והפרעות נשימה בשינה עלולות לפגוע באיכות החיים של החולים, כאשר הפרעות הנשימה בשינה עלולות להקשות על איזון מחלת הריאות. מטרת המחקר […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה