נשים צעירות לאחר התקף לב לא מקבלות את הטיפול המומלץ (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

פורסם לראשונה ב-UNIVADIS

הקדמה:

מחקרים קודמים מעידים על כך שנשים לא מקבלות טיפול הולם למניעה שניונית אחרי התקף לב, בהשוואה לגברים. מחקר רטרוספקטיבי שפורסם במגזין Circulation מצא כי היענות הטיפול שווה בין גברים ונשים בכל קבוצות הגיל, אך נשים מתחת לגיל 55 שחוו התקף לב בעלות סיכוי נמוך יותר לקבל טיפול תרופתי כראוי.

תקציר:

מספר תרופות אשר נחקרו במהלך השנים האחרונות, הוכיחו את עצמן כמורידות הישנות של התקפי לב ותמותה בחולים אחרי אוטם בשריר הלב (acute myocardial infraction, AMI). כיום השימוש בתרופות אלו למניעת תחלואה קרדיווסקולרית נמוך יותר בקרב נשים לעומת גברים, אך לא ידוע האם הדבר נובע מהבדל בהתחלת טיפול או בהיענות לטיפול לאורך זמן.

מחקר קוהורט רטרוספקטיבי בחן את אופן הטיפול במטופלים לאחר AMI לפי מין וגיל. במחקר נאספו נתונים משנים 2004 עד 2011 ,ממחוז קולומביה הבריטית בקנדה. קבוצת המחקר כללה 13,524 מטופלים אשר התאשפזו בגין AMI, מתוכם 12,261 (90.7%) שרדו לאחר שנה. המחקר בדק האם הותחל טיפול תרופתי והאם בהמשך נופקו המרשמים של התרופות הבאות: מעכבי ACE (angiotensin-converting enzyme), חוסמי-בטא וסטטינים.

ניתוח התוצאות מלמד כי לא קיים הבדל מובהק סטטיסטית בין המינים מבחינת היענות לנטילת הטיפול התרופתי. לעומת זאת, גברים בכל קבוצות הגילאים, מראים אחוזים גבוהים יותר של תחילת טיפול תרופתי לעומת נשים, כאשר הפער בין קבוצות הגילאים היה המובהק ביותר מתחת לגיל 65. לדוגמה, בקבוצת הגילאים 20-54, 75% מהגברים התחילו טיפול תרופתי, לעומת 65% מהנשים (Odds Ratio (OR) 1.38; 95% CI, 1.101.75). כך נצפה גם בגילאי 55-64 (OR 1.38; 95% CI, 1.131.68)

בנוסף, נמצא כי רק שליש מהמטופלים לאחר AMI, צרכו 80% ומעלה מהמרשמים שנרשמו עבורם בשנה שלאחר השחרור.

מסקנת החוקרים היא שמרבית המטופלים ששרדו AMI לא יתמידו בטיפול התרופתי. בנוסף, לנשים מתחת לגיל 55 אשר חוות AMI יש סיכוי נמוך משמעותית לקבל את הטיפול האופטימלי, וזאת מכיון שקיים שוני בין המינים בהתחלת הטיפול, ולא בהיענות לטיפול.

Smolina K et al. Circ Cardiovasc Qual Outcomes. 2015 Oct 13 [Epub ahead of print]

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה