קרדיולוגיה

היענות מתונה להנחיות ה-AHA בנושאי מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality Outcomes, עולה כי ההיענות להמלצות ה-AHA (American Heart Association) למחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים היא מתונה ווריאבילית לאורך מגוון רחב של מרפאות קרדיולוגיות ברחבי ארצות הברית.

הממצאים מבוססים על נתוני PINNACLE (Practice Innovation and Clinical Excellence) ומעידים כי ישנה עוד דרך ארוכה לשיפור ההיענות להנחיות.

אוכלוסיית המחקר כללה חולים עם מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים, שנשנכו למאגר PINNACLE בין 2009-2012. על-בסיס הנתונים העדכניים ביותר בכל מרפאה, החוקרים העריכו את הביצועים בטיפול בכל החולים במפגש הרפואי האחרון. הם הצליחו לאסוף נתונים אודות כ-654,000 חולים שנבדקו ע”י 1,094 מטפלים ב-71 מרפאות. בסיכומו של דבר, הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 68.5 שנים, 60% מהם היו תחת ביטוח פרטי.

החוקרים העריכו את ארבעה מדדים הקשורים בטיפול תרופתי למחלת לב כלילית: מרשם לטיפול במעכבי ACE או ARB, טיפול בחסמי ביתא, תרופות להורדת שומנים בדם ונוגדי-טסיות. בסיכומו של דבר, 55% מהחולים קיבלו מרשם לכל הטיפולים להם התאימו.

בקרב רופאים בשליש העליון מבחינת נפח המטופלים תועד סיכוי גבוה ב-14% לענות על כל המדדים שנבחנו, בהשוואה לאלו בשליש התחתון. מנגד, לא תועד קשר משמעותי בין נפח המרפאה החודשי ובין היענות למרשמים לטיפול בארבע התרופות העיקריות.

באשר לאי-ספיקת לב, החוקרים כותבים כי המתאם הכולל בין מדדי הביצועים היה גבוה יותר מאשר במחלת לב כלילית, כאשר 72% מהחולים ענו על כל המדדים שנבחנו. עם זאת, גם במקרה זה לא זוה קשר בין נפח המטופלים או נפח המרפאה ובין ההקפדה על ההנחיות. החוקרים זיהו קשר משמעותי בין נפח המטופלים ובין טיפול בחסמי ביתא.

בחולים עם פרפור פרוזדורים, שיעורי ההקפדה על ההנחיות היו דומים למחלת לב כלילית, עם 58% מהמטופלים שענו על הטיפול בנוגדי-קרישה. יתרה מזאת, בקרב מטפלים בשליש העליון מבחינת נפח החולים תועדה עליה של 15% בסיכוי למתן מרשם לטיפול בנוגדי-קרישה לחולים מתאימים, בהשוואה לרופאים בשליש התחתון מבחינת נפח המטופלים. עם זאת, גם במקרה זה נפח המרפאה החודשי לא היה קשור בקשר משמעותי עם ההקפדה על ההנחיות לטיפול.

מהממצאים עולה כי נפח מטופלים גבוה יותר מלווה בהיענות טובה יותר להנחיות, אך קיימת וריאביליות בין נפח המטופלים במרפאות שונות במילים אחרות, חולים המטופלים ע”י כלל הרופאים במרפאה, ולא ע”י רופא אחד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי נפח מטפלים גבוה יותר לווה באיכות טובה יותר, אך לא זוהה קשר דומה עם נפח המרפאה.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה