ההשפעה השלילית של אורח חיים סדנטרי לאחר שיקום לבבי (Eur J Prev Cardiol)

הליכה פעילות גופנית

בחולים עם מחלת לב כלילית המבלים שעות רבות בצפיה בטלוויזיה או עבודה מול המחשב צפויה החמרה בפרופיל סמנים לבביים ומטבוליים, גם אם מקפידים על פעילות גופנית, כך עולה מתוצאות מחקר ECO-PCR (Efficacy and Economics of Exercise Maintenance Post-Cardiac Rehabilitation).

המחקר כלל 263 חולים במרכזים בקנדה, כולם השלימו לאחרונה תכנית שיקום לבבי עם דגש על חשיבות פעילות גופנית, ומשך פעילות סדנטרית, כפי שנקבע לפי מד האצה, שעמד בממוצע על שמונה שעות ביום ונקשר בקשר משמעותי עם צריכת חמצן מקסימאלית נמוכה יותר (סמן לסיבולת לב-ריאה נמוכה), כמו גם רמות נמוכות יותר של HDL, מדד מסת גוף גבוה יותר ורמות טריגליצרידים גבוהות יותר.

משך הפעילות הסדנטרית הכוללת עמד בממוצע על 468.9 דקות ביום; בגברים משך הפעילות הסדנטרית הממוצע עמד על 483.6 דקות לעומת 424.2 דקות ביום בנשים. בנוסף, בגברים תועדו יותר הפסקות סדנטריות (13.4 לעומת 11 פעמים ביום, בהתאמה), אך פחות זמני פעילות קלה (306.3 לעומת 356.3 דקות ביום).

החוקרים זיהו קורלציה משמעותית בין משך פעילות סדנטרית בקבוצה כולה ובין מדד מסת גוף גבוה, היקף מותניים ורמות טריגליצרידים, ובין זמן פעילות סדנטרית ובין רמות HDL וצריכת חמצן מקסימאלית שהיו נמוכים יותר .

בנוסף, עבור כל עליה של שעה בפעילות סדנטרית ביום נרשמה עליה של 2 ס”מ בהיקף המותניים וירידה של 1.05 מ”ג לק”ג לדקה בצריכת חמצן מקסימאלית. לאחר תקנון מלא, הקשר הבולט  ביותר תועד בין משך פעילות סדנטרית ובין לוגריתם של צריכת חמצן מקסימאלית, נקודה חשובה במיוחד לאור הערך הפרוגנוסטי של סיבולת לב-ריאה על הבריאות הקרדיווסקולארית והתמותה.

הקשר בין פעילות סדנטרית ממושכ ובין צריכת חמצן מקסימאלית ומדד מסת גוף נותר משמעותי גם לאחר תקנון למשתנים דוגמת גיל, מין וטיפול תרופתי.

בנוסף, בקרב הגברים במחקר תועדה עליה של כשעה אחת בפעילות סדנטרית בכל יום, בהשוואה לנשים, ככל הנראה מאחר והנשים במחקר עסקו יותר בפעילות פחות אינטנסיבית, דוגמת סידורים וניקוי הבית. למרות זאת, גם זמני הישיבה של הנשים עלו בהרבה על המומלץ.

מהתוצאות עולה כי גם בקרב אוכלוסיית חולים הצפויה להיות פעילה יותר בהשוואה לחולים אחרים עם מחלת עורקים כלילית, משך הפעילות הסדנטרית נותר גבוה ונקשר עם תוצאות סיבולת לב-ריאה פחות טובות, עדות לתחומי מחקרים אפשריים נוספים בעתיד.

Eur J Prev Cardiol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה