עודף-משקל בנשים צעירות מלווה בסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי (JACC)

מנתוני NHS (Nurses’ Health Study) עולה כי עודף-משקל או השמנת-יתר בבגרות מוקדמת ומאוחרת מלווים בעליה משמעותית בסיכון למוות לבבי פתאומי בנשים, ללא תלות בנוכחות גורמי סיכון הפיכים למחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מוות לבבי פתאומי מהווה לעיתים קרובות את הביטוי הראשון למחלת לב כלילית בנשים. מאחר ואין נתונים רבים אודות הקשר בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון למוות לבבי פתאומי, הם ביקשו לבחון כעת את הקשר בין מדד מסת גוף בשלב מוקדם ובאמצע ההתבגרות ובין הסיכון למוות לבבי פתאומי.

החוקרים עקבו באופן פרוספקטיבי אחר 72,484 נשים ללא מחלות כרוניות בין 1980 עד 2012, תוך תיעוד מדדי גובה בבגרות, משקל נוכחי, משקל בגיל 18 שנים (בתחילת המחקר) ועדכון המשקל פעם בשנתיים. תוצא הסיום העיקרי היה שיעורי מוות לבבי פתאומי (445 מקרים).

כאשר עודכן אחת לשנתיים, מדדי מסת גוף גבוהים יותר לוו בסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי, לאחר תקנון לערפלנים שונים. בהשוואה למדד מסת גוף של 21-22.9 ק”ג למטר בריבוע, הסיכון היחסי לתמותה עמד על 1.46 עם מדד של 25-29.9 ק”ג למטר בריבוע, 1.46 עם מדד 30-34.9 ק”ג למטר בריבוע ו-2.18 באלו עם מדד מסת גוף של 35 ק”ג למטר בריבוע ומעלה. בקרב נשים עם מדד של 35 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, שיעורי מוות לבבי פתאומי היו מוגברים גם לאחר תקנון להתפתחות ביניים של מחלת לב כלילית ומתווכים אחרים (סיכון יחסי של 1.72). מנגד, הקשר בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון למחלת לב כלילית פטאלית נחלש לאחר תקנון למדיאטורים. היקף הקשר בין מדד מסת גוף ובין מוות לבבי פתאומי היה גדול יותר כאשר החוקרים בחנו את מדד מסת הגוף בתחילת המחקר או בגיל 18 שנים, אז הסיכון למוות לבבי פתאומי נותר מוגבר משמעותית באלו עם מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, לאחר תקנון למשתנים שונים.

לסיכום, מדד מסת גוף גבוה יותר מלווה בסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי, בפרט כאשר ההערכה נעשית בגיל צעיר. גישות לשמירה על משקל תקין לאורך הבגרות עשויות להפחית את שיעורי היארעות מוות לבבי פתאומי.

JACC: Clin Electrophysiol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה