קרדיולוגיה

טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני ניתוח ומורכבות הניתוח מעלים את הסיכון ל-CDI (מתוך JAMA Surg)

נתונים חדשים מצביעים על קשר הדוק בין שיעור המקרים של זיהום CDI (Clostridium difficile Infection) במהלך 30 הימים לאחר ניתוח ובין מספר מחזורי הטיפול האנטיביוטי שניתנו במהלך 60 הימים לפני הניתוח ומורכבות הניתוח, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA Surgery.

החוקרים אספו נתונים מתכנית Veterans Affairs Surgical Quality Improvement Program, מהם עלה כי שיעורי CDI עמדו על 0.4% לשנה. הם זיהו 1,833 מקרים של CDI במהלך 30 ימים לאחר הניתוח: 1,239 (67.6%) אובחנו במהלך האשפוז הראשוני ואחרים במהלך אשפוזים חוזרים או פרוצדורות אמבולטוריות.

החוקרים מדווחים כי שיעורי התחלואה והתמותה לאחר ניתוח היו גבוהים פי 12 ופי 5, בהתאמה, בחולים עם CDI לאחר-ניתוח, בהשוואה לחולים שלא פיתחו את הזיהום. גורמי סיכון משמעותיים ל-CDI כללו את מספר מחזורי הטיפול האנטיביוטי בתוך 60 ימים לפני הניתוח, פרוצדורות דחופות, ניתוחים מורכבים ופצעים תוך-ניתוחיים שסווגו כמזוהמים או נגועים בפתוגנים.

השיעורים הגבוהים ביותר של מקרי CDI תוארו במושתלי איברים, עם שיעור של 2.37% (2.6% במושתלי כליה ו-3.1% במושתלי ריאה). לאחריהם, שיעורי CDI הגבוהים ביותר תוארו עם פרוצדורות דחופות (1.43%) ובאלו עם זיהום (1.41%) או קונטמינציה של הפצע הניתוחי (1.28%). השיעורים הנמוכים ביותר תוארו עם ניתוח של חלל הפה (0%) ופרוצדורות גניקולוגיות (0.06%).

בהשוואה לחולים ללא זיהום, אלו עם CDI לאחר-ניתוח היו מבוגרים יותר (גיל ממוצע של 67.4 לעומת 60.6 שנים) ותשושים יותר וקיבלו לפחות שלושה מחזורים שונים של טיפול אנטיביוטי (1.5% לעומת 0.3% למחזור טיפול יחיד) בתוך 60 דקות לפני ניתוח.

חולים שפיתחו CDI סבלו משכיחות גבוהה יותר של סיבוכים 30 ימים לאחר-ניתוח, כולל סיבוכים לבביים וריאתיים, סיבוכים במערכת העצבים המרכזית, הפרעות בתפקוד הכלייתי וזיהומים באתר הניתוח.

חציון הזמן עד להופעת זיהום CDI לאחר ניתוח עמד על 9 ימים, אך השתנה בין התמחויות שונות. במהלך ארבע שנים, שיעורי הזיהומים השתנה בין מרכזים שונים (0% עד 1.4%) ונותר גבוה במרכזים עם שיעורים גבוהים מלכתחילה ונמוך במרכזים עם שיעורים נמוכים מלכתחילה. שונות זו נובעת ככל הנראה מתערובת המקרים ומורכבות הפרוצדורות הניתוחיות.

JAMA Surg. Published online November 25, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה