קרדיולוגיה

הערכת תוצאות קרדיווסקולאריות עם ערכי לחץ דם שונים תחת טיפול תרופתי כנגד יתר לחץ דם (European Heart Journal)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת European Heart Journal, עולה כי בחולים עם יתר לחץ דם וסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, לטיפול ליעד לחץ דם נמוך מ-140/90 מ”מ כספית תועלת רבה בהפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, כאשר להפחתת לחץ הדם לערכים של מתחת ל-130/80 מ”מ כספית ערך מוסף במניעת אירועים מוחיים, אך הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים אחרים דומה או אף גבוה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות שפורסמו לאחרונה בנוגע לטיפול ביתר לחץ דם ממליצות כי גם בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, היעד לאיזון ערכי לחץ דם בחולים עם יתר לחץ דם הוא אל ערכים נמוכים מ-140/90 מ”מ כספית, מאחר ואין עדויות התומכות ביעד נמוך מ-130/80 מ”מ כספית עליו הומלץ בהנחיות קודמות. עם זאת, לא ברור אם מדובר בגישת הטיפול הטובה ביותר.

חולים עם יתר לחץ דם וסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם שלקחו חלק במחקר VALUE (Valsartan Antihypertensive Long-term use Evaluation) סווגו לתתי-קבומות לפי (1) אחוז הביקורים בהם לחץ הדם ירד אל מתחת ל-140/90 או מתחת 130/80 מ”מ כספית או (2) הערכים הממוצעים של לחץ דם סיסטולי או דיאסטולי במהלך כל תקופת הטיפול או עד להופעת אירוע קרדיווסקולארי.

עליה פרוגרסיבית מפחות מ-25% ל-75% ומעלה מהביקורים בהם לחץ הדם היה נמוך מ-140/90 מ”מ כספית לוותה בירידה משמעותית ובולטת בסיכון המתוקן לתחלואה ותמותה קרדיווסקולארית, אירועים קרדיווסקולאריים ספציפיים (אוטם שריר הלב, אי-ספיקת לב ואירוע מוחי) ותמותה מכל-סיבה. למעט ירידה פרוגרסיבית בשיעור אירועים מוחיים, לא תועדה מגמה משמעותית להפחתת הסיכון עם עליה דומה בשיעור הביקורים בהם נמדד לחץ דם מתחת 130/80 מ”מ כספית.

עליה בשיעור הביקורים בהם נמדד לחץ דם מתחת 140/90 מ”מ כספית (אך לא ערכים נמוכים מ-130/80 מ”מ כספית) לווה בסיכון מופחת לאירועים, גם לאחר תקנון להבדלים בסיכון הבסיסי.

לסיום, בהשוואה לחולים שנותרו עם ממוצע ערכי לחץ דם סיסטולי תחת טיפול של 140 מ”מ כספית ומעלה או ערכי לחץ דם דיאסטולי של 90 מ”מ כספית ומעלה, הסיכון לכלל האירועים היה נמוך משמעותית כאשר לחץ הדם הסיסטולי תחת טיפול היה נמוך יותר ונע בין 130-139 מ”מ כספית, או לחץ הדם הדיאסטולי הממוצע ירד ל-80-89 מ”מ כספית, בעוד שעם לחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית או לחץ דם דיאסטולי נמוך מ-80 מ”מ כספית תועדה ירידה נוספת בסיכון לאירועים מוחיים, אך עבור כל יתר האירועים הקרדיווסקולאריים האחרים הסיכון נותר דומה או מעט גבוה יותר, בהשוואה לסיכון שתואר עם יעד לחץ דם גבוה יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם יתר לחץ דם בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, להפחתת לחץ דם לערכים של מתחת ל-140/90 מ”מ כספית השפעה חיובית בולטת, אך הפחתת לחץ הדם לערכים של מתחת ל-130/80 מ”מ כספית הובילו לתועלת אפשרית מסוימת רק עבור אירועים מוחיים, בעוד שהסיכון לתוצאים אחרים נותר דומה או מעט מוגבר.

לאור הממצאים, החוקרים כותבים כי הפחתה אגרסיבית של לחץ הדם בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלים דם אינה מציעה יתרון משמעותי, פרט אולי לחולים או מצבים בהם הסיכון לאירוע מוחי גבוה במיוחד.

European Heart Journal, 21 November, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה