משקאות אנרגיה עתירי קפאין מביאים לעליה בלחץ הדם (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Medical Association מדווחים חוקרים כי הצליחו לתעד עליה מובהקת סטטיסטית במדדי לחץ דם וריכוז קטכולאמינים בקבוצה של צעירים בריאים שצרכו משקה אנרגיה.

במחקר הקטן נכללו 25 מתנדבים, כאשר החוקרים השלימו בדיקות למשתנים מרובים 30 דקות לאחר שהנבדקים שתו משקה אנרגיה (Rockstar).  צריכת פחית משקה המכילה 480 מ”ל כללה צריכה של 240 מ”ג קפאין והובילה לעיה של 6.2% בלחץ הדם הסיסטולי, מ-108.4 מ”מ כספית ל-115 מ”מ כספית. צריכת משקה פלסבו הובילה לעליה של 3.1% בלחץ הדם הסיסטולי, עם עליה מ-108.3 מ”מ כספית ל-111.6 מ”מ כספית. ההבדל בתגובת לחץ הדם במחקר זה היה מובהק סטטיסטית.

בקבוצת הפלסבו, לחץ הדם הדיאסטולי נותר ללא שינוי, בעוד שבקבוצה הפעילה תועדה עליה של 6.8% בלחץ הדם הסיסטולי לאחר שתיית משקה אנרגיה. לחץ הדם הממוצע עלה מ-74.2 מ”מ כספית ל-78.9 מ”מ כספית לאחר צריכת משקה אנרגיה (עליה של 6.4%), אך עלה רק ב-1.0% לאחר שתיית פלסבו. שוב, הבדל זה היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מציינים כי לא תועדה השפעה על העליה בלחץ הדם בעקבות דחק גופני, נפשי או קור.

למרות שקצב הלב לא השתנה עם צריכת משקה האנרגיה, החוקרים זיהו עליה בממוצע ריכוז נוראפינפרינים (עליה של 73.6% לעומת עליה של 30.9% לאחר צריכת פלסבו).

החוקרים מודים כי מדובר במחקר קטן, שכלל משקה אנרגיה אחד בלבד, אך הממצאים עשויים להעיד על נטיה לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

JAMA 2015..

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה