ההשפעה של טיפול בסטטינים על מבנה החומר הלבן במוח (Alzheimers Dement)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Alzheimer’s & Dementia, עולה כי לסטטינים השפעה חיובית על מבנה החומר הלבן בקשישים עם ירידה קוגניטיבית. מהנתונים עולה כי הטיפול התרופתי עשוי להאט את הפגיעה בחומר הלבן במוח של חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, עם האטת ההחמרה הקוגניטיבית.

מדובר בניתוח משני של נתוני מחקר Health ABC Study להערכת מבוגרים ללא דמנציה בעת הגיוס למחקר. בניתוח הנתונים הנוכחי החוקרים התמקדו ב-295 משתתפים שהשלימו בדיקת MRI של המוח והשוו את מאפייני המבנים, תוך דגש מיוחד על החומר הלבן, באלו שנטלו סטטינים ואלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי.

40% מהמטופלים נטלו סטטינים במשך שנתיים ומעלה (בממוצע, 4 שנים); מרביתם נטלו Simvastatin או Atorvastatin.

מהתוצאות עולה כי אין השפעה לסטטינים על מבנה המוח בכלל הקבוצה. עם זאת, בניתוח מוגדר מראש של הנתונים, כאשר המשתתפים סווגו לפי התפקוד הקוגניטיבי כפי שנקבע לפי מדד מיני-מנטל, החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים באלו שנטלו את הטיפול התרופתי עם מדדי תפקוד קוגניטיבי בשליש התחתון. בקבוצה זו, בקרב המטופלים בסטטינים תועד נפח קטן יותר של אות מוגבר בחומר הלבן, עדות לפתולוגיה צרברווסקולארית בהיקף קטן יותר, עם שלמות טובה יותר של החומר הלבן. לא תוארו הבדלים דומים בנבדקים בשתי הקבוצות עם תפקוד קוגניטיבי טוב יותר.

ממצאים אלו נותרו ללא שינוי לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, כולל נתונים דמוגרפיים, אורחות חיים (עישון, אלכוהול), מחלות קרדיווסקולאריות ופרופיל שומנים או APOE.

החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר אפידמיולוגי ולכן אינו יכול לקבוע סיבתיות וקוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

Alzheimers Dement. 2015;11:1202-1211

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה