קרדיולוגיה

ניתוח מעקפים עדיף על צנתור כלילי בחולי סוכרת עם מחלה של מספר עורקים כליליים (מתוך כנס ה-AHA)

מנתונים חדשים, שהוצגו במהלך כנס ה-AHA (American Heart Association), עולה כי בחולי סוכרת הנדרשים לרה-וסקולריזציה עקב מחלה של מספר עורקים כליליים, סיכון מופחת לתמותה, אירוע לבבי וסיבוכים חמורים בעקבות ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (CABG או Coronary Artery Bypass Grafting), בהשוואה להתערבות כלילית מילעורית (PCI או Percutaneous Coronary Intervention), בפרט במצבים של תסמונת כלילית חדה יציבה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות לזיהוי חולי סוכרת עם מחלה כלילית רב-כלית, ללא תלות בתפקוד כלייתי או לבבי, שהשלימו טיפול רה-וסקולריזציה בין 2007-2014. הם התבססו על קודי ICD-10 לזיהוי מקרים של אירוע מוחי והתקפי לב ונתונים סטטיסטיים לזיהוי מקרי תמותה. לאחר מכן הם בחנו את שיעור הסיבוכים הלבביים/צרברווסקולאריים המג’ורים באמצעות מדד משולב שכלל תמותה, אוטם לבבי לא-פטאלי ואירוע מוחי לא-פטאלי, תוך תקנון לגורמי סיכון בתחילת המחקר.

הסקירה כללה 4,937 פרוצדורות, 60% מהן היו PCI. חולים שהשלימו פרוצדורות PCI היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים בקבוצה זו ושיעור גבוה יותר של מחלות כבד וריאה. בקרב חולים שהשלימו ניתוח מעקפים תועדו שיעורים גבוהים יותר של מחלה בחלק הפרוקסימאלי של העורק השמאלי הקדמי.

63% מהמשתתפים השלימו רה-וסקולריזציה עקב תסמונת כלילית חדה. מבין החולים שהשלימו PCI, ב-68% מהמקרים ההתוויה הייתה תסמונת כלילית יציבה; שיעור זה עמד על 54% מבין החולים שהשלימו ניתוח מעקפים. 59% מהחולים לאחר ניתוח מעקפים ו-70% מהחולים לאחר צנתור כלילי השלימו את הפרוצדורות במסגרת דחופה או במסגרת טיפול חירום.

התוצאות בטווח הקצר (30 ימים עד 12 חודשים) הצביעו על עדיפות לניתוח מעקפים מבחינת תוצאי הסיכום שכללו תמותה ואוטם שריר הלב, אך לא עבור אירועים מוחיים. תוצאות ארוכות טווח (31 ימים עד 5 שנים) הצביעו על עדיפות ניתוח מעקפים עם כל התוצאים.

עד 30 ימים לאחר הפרוצדורה, בחולים עם תסמונת כלילית יציבה תועדה תועלת רבה יותר לניתוח מעקפים, בהשוואה לצנתור כלילי (p=0.005). 30 ימים ומעלה לאחר הפרוצדורה, התועלת של CABG על-פני PCI לא הייתה עוד משמעותית בחולים עם תסמונת כלילית חדה, בהשוואה לחולים ללא תסמונת כלילית חדה.

החוקרים מציעים לשקול מחדש את התפיסה המקובלת, ולא להתבסס רק על נתונים קליניים ואנטומיים בהחלטה על גישת רה-וסקולריזציה.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה