קרדיולוגיה

תוספת Candesartan עשויה לצמצם פגיעה בתפקוד שריר הלב עקב טיפול אונקולוגי כנגד סרטן שד (מתוך כנס ה-AHA)

מנתוני מחקר PRADA (Prevention of Cardiac Dysfunction During Adjuvant Breast Cancer Therapy) עולה כי בנשים עם סרטן שד מוקדם, טיפול ב- Candesartan (אטקנד) עשויה להפחית את הסיכון לפגיעה בתפקוד הלב, תופעת לוואי נפוצה עקב טיפול קרינתי ותרופות כימותרפיות מסוימות. ממצאי המחקר הוצגו במהלך כנס ה-AHA (American Heart Association).

מדגם המחקר כלל 120 משתתפים, שגויסו למחקר בין ספטמבר 2011 ועד ספטמבר 2014. המשתתפות חולקו באקראי לטיפול במינון יומי של Candesartan (החל מ-8 מ”ג ועליה הדרגתית עד מינון מטרה של 32 מ”ג) או לפלסבו תואם או ל-Metoprolol (החל מ-25 מ”ג עם העלאת מינון עד מינון מטרה של 100 מ”ג) או פלסבו תואם. כל המשתתפות קיבלו טיפול כימותרפי מבוסס-אנתרציקלינים, עם או ללא Trastuzumab וקרינה.

למרות שמספר המשתתפות היה קטן, מדובר במחקר האקראי הגדול ביותר בנושא סרטן שד להערכת ההשפעה של תרופות אלו על הפגיעה בתפקוד הלב. מקטע הפליטה של חדר שמאל נבחן באמצעות בדיקות MRI, כאשר בתחילת המחקר בכל המשתתפות מקטע הפליטה של חדר שמאל עמד על 50% ומעלה.

המחקר לא כלל חולות עם אי-ספיקת לב תסמינית או על-רקע מחלת מסתם, מחלת עורקים כלילית, או הפרעות קצב משמעותיות או טיפול ב-ARB (Angiotensin Receptor Blocker), חסמי ביתא, או מעכבי ACE במהלך ארבעת השבועות לפני תחילת המחקר.

בתום המחקר, בקבוצת המטופלות ב-Candesartan עם טיפול אונקולוגי תועדה ירידה מתונה בתפקוד החדרי בהיקף של כ-2-3%, בהשוואה לנשים שלא טופלו ב-Candesartan. בקבוצת הטיפול ב-Metoprolol לא תועדה השפעה משמעותית על השינוי במקטע הפליטה של חדר שמאל.

עם זאת, החוקרים מציינים כי למחקר מספר מגבלות, כולל העובדה שהתמקד באוכלוסיית נשים בסיכון נמוך, כאשר לא כלל נשים עם מחלות לב וכלי דם. בנוסף, רק 6.3% ו-1.5% מכלל המשתתפות במחקר אובחנו עם יתר לחץ דם או סוכרת, בהתאמה. בנוסף, ההערכות הסתיימו עם תום הטיפול האונקולוגי, אך כעת דרוש מעקב ארוך טווח.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה