קרדיולוגיה

שילוב ezetimibe/simvastatin מוביל לשיעור גבוה יותר של מטופלים להשיג יעד טיפולי כפול של LDL כולסטרול ו-CRP בהשוואה לסימבסטטין בלבד (CIRCULATION)

מחקר חדש מ-CIRCULATION שהוצג גם בכנס החברה האירופאית לקרדיולוגיה (ECS) מצביע על כך שיותר מטופלים, באופן מובהק סטטיסטי, מבין אלה שטופלו בשילוב של ezetimibe/simvastatin השיגו יעד משולב שכלל הורדת ה-LDL כולסטרול ביחד עם הפחתת רמות CRP בהשוואה לטיפול בסימבסטטין בלבד.

ברקע מסבירים החוקרים כי סטטינים מפחיתים רמות LDL כולסטרול ו-CRP (ר”ת של C-reactive protein ) (המהווה סמן דלקתי הקשור לתחלואת לב) . כמו כן יש עדויות לכך שהוספת אזטימיב (אזטרול, MSD)   לסטטינים מפחיתה עוד יותר את ה-LDL כולסטרול וה-CRP. במחקר הנוכחי בוצעה אנליזה של היחס  בין השגת יעדי LDL כולסטרול ו-CRP שהוגדרו מראש לבין סוג הטיפול.

לצורך כך בוצעה אנליזה על תוצאות מחקר ה-IMPROVE IT שכלל 18,144 מטופלים יציבים לאחר אירוע כלילי חד שהוקצו לקבלת סימבסטטין או השילוב של אזטימיב/סימבססטין . רמות LDL כולסטרול ו-CRP נמדדו בתחילת המחקר, ולאחר חודש אחד מהחלוקה האקראית. התוצאות הוערכו במטופלים שהשיגו יעד אחד או את שני היעדים שהוגדרו מראש של LDL כולסטרול מתחת ל-70 מ”ג/ד”ל ו-CRP של מתחת ל-2 מ”ג/ד”ל לעומת אלה שלא השיגו אף אחד מהיעדים הללו, לאחר התאמה למשתנים בסיסיים שונים.

אנליזה נוספת בחנה השגת יעד של מתחת ל-LDL כולסטרול של 50 מ”ג ו-CRP מתחת ל-1 מ”ג/ד”ל.  המטופלים שהשיגו יעדים אלה בתחילת המחקר או לפני סוף החודש הראשון לאחר ההקצאה האקראית הוצאו מהמחקר. מבין 15,179 המטופלים שנכללו באנליזה, 39% השיגו את היעד הכפול (של LDL כולסטרול מתחת ל-70 מ”ג/ד”ל ו-CRP מתחת ל-2 מ”ג/ד”ל) בחודש הראשון לאחר ההקצאה ,  14% לא השיגו אף אחד מהיעדים הללו, ו-14% השיגו רק את יעד ה-CRP ו-33% רק את יעד ה-LDL כולסטרול.

אלו שהשיגו את היעד הכפול היו בסיכון נמוך יותר מאלה שלא השיגו אף יעד ליעד קליני משולב (תמותה קרדיווסקולרית, אירוע קורונרי מג’ורי, שבץ) : 28% לעומת 38.9% , סיכון יחסי של 0.73 (בטווח 0.66-0.81,  P<0.001) . יותר מטופלים שטופלו עם אזטימיב/סימבסטטין השיגו את היעד הכפול של LDL כולסטרול ו-CRP בהשוואה לאלה שנטלו סימבטטין בלבד : 50% לעומת 29% , P<0.001 .

הקשר בין השגת היעד הכפול אם שיפור בתוצאים הקליניים היה דומה ללא תלות בסוג הטיפול שניתן (ה-p לאינטרקציה היה 0.65) . תוצאות דומות היו גם עבור היעדים השאפתניים יותר (LDL כולסטרול מתחת ל-50 מ”ג/ד”ל ו-CRP מתחת ל-1 מ”ג/ד”ל).

החוקרים מסכמים כי שיעור גבוה יותר באופן מובהק סטטיסטי של מטופלים בשילוב של אזטימיב/סימבסטטין הצליחו להשיג את היעד הכפול של LDL כולסטרול ו-CRP בהשוואה למטופלים בסימבסטטין בלבד.  החוקרים מדגישים כי השגת היעד הכפול של LDL כולסטרול ו-CRP הייתה קשורה לשיפור קליני גדול יותר לאחר התאמות רבות משתנים.  

  CIRCULATIONAHA.115.018381 Published online before print September 1, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה