האם נטילת נוגדי-חמצון עלולה לעודד התפתחות גרורות מלנומה? (Nature)

למרות שמדובר בנתונים מוקדמים, ממצאי מחקר חדש עשויים להסביר מדוע תוספת נוגדי-חמצו עשויה להיות שגויה בחולים עם מחלות ממאירות. מתוצאות המחקר שפורסמו ב-Nature עולה כי לפחות במלנומה, נוגדי-חמצון מעודדים התקדמות של המחלה ע”י עידוד התפתחות גרורות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תאי גידולים סולידיים נכנסים לעיתים קרובות לזרם הדם ומתפשטים באופן סיסטמי, אך מאוד לא-יעילים ביצירת גרורות מרוחקות מסיבות שאינן ברורות. במחקר הנוכחי הם בחנו תאי מלנומה מאדםואת יכולתם לשלוח גרורות בעכברים.

מהנתונים עולה כי במלנומה שכיחות גבוהה של תאים שיצרו גידולים תת-עוריים, אך עם שיעור נמוך בהרבה של תאים שיצרו גידולים לאחר השתלה לתוך הוריד או לתוך הטחול, בפרט בקרב מלנומות עם פיזור גרורתי לא-יעיל. תאי מלנומה בדם ובאיברים ויסארלים פיתחו עקה חמצונית שלא תוארה בגידולים תת-עוריים. גידולי מלנומה ששלחו גרורות בהצלחה עברו שינויים מטבוליים במהלך הגרורות שהביאו לעליה ביכולתם לעמוד בעקה חמצונית, כולל עליה בתלות באנזימים מייצרי NADPH במסלול חומצה פולית.

נוגדי-חמצון עודדו גרורות מרוחקות בעכברים. עיכוב מסלול חומצה פולית באמצעות מתוטרקסט במינון נמוך, פגיעה בביטוי ALDH1L2 או ב-MTHFD1 הביא לעיכוב פיזור גרורתי מרוחק ללא השפעה משמעותית על הגדילה של גידולים תת-עוריים באותם עכברים.

                                      

לאור זאת, נראה כי עקה חמצונית מגבילה את יכולת הפיזור הגרורתי של תאי מלנומה בגוף האדם.

Nature. Published online October 14, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה