קרדיולוגיה

בדיקת טרופונין ברגישות גבוהה עשויה לסייע בשלילה מהירה ובטוחה של אוטם שריר הלב או תסמונת כלילית חדה (Lancet)

ממחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל כ-6,300 משתתפים עולה רמת סף של תוצאות בדיקת high-sensitive cardiac troponin I לניבוי באילו נבדקים עם חשד לתסמונת כלילית חדה סיכון נמוך דיו בכדי לשחררם לביתם בבטחה. מהנתונים עולה כי הבדיקה המבוצעת מיד עם התייצגות המטופל, עשויה לסייע בקבלת ההחלטה הנכונה בלמעלה מ-65% מהמקרים הללו, ללא צורך בבדיקת טרופונין עוקבת.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את החשיבות הפרוגנוסטית של רמות ספציפיות של טרופונין ברגישות גבוהה במקרים של חשד לאוטם שריר הלב או תסמונת כלילית חדה. מדגם המחקר כלל 6,304 משתתפים שאושפזו בארבעה בתי חולים בסקוטלנד בין יוני 2013 ועד ינואר 2014. החוקרים השלימו בדיקות hs-troponin I במקביל לבדיקת טרופונין סטנדרטית. לאחר מכן הם בחנו את הערך המנבא השלילי להתקף לב או מוות לבבי בתוך שלושים ימים מההתייצגות עם ריכוזי טרופונין שונים.

החוקרים בחנו גם את הרמה האופטימאלית בשני מדגמי ולידציה בלתי-תלויים: 1,126 משתתפים שהתייצגו עם כאבי חזה לבית חולים באדינבורו ו-308 משתתפים שפנו למרכז רפואי במיניאפוליס.

רמת טרופונין נמוכה מ-5 ננוגרם לד”ל זיהתה 61% מהחולים ללא אוטם שריר הלב מסוג 1 (2,311 מבין 3,799 נבדקים). הערך המנבא השלילי עמד על 99.6%, מעל לסף הבטיחות המקובל (99.5%).

הערך המנבא השלילי נותר עקבי לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את הגיל, מין, גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם והיסטוריה קודמת של מחלות לב וכלי דם. הנתונים היו דומים גם לאורך קבוצות שסווגו לפי מדד GRACE, המזהה חולים בסיכון לתמותה באשפוז.

שני מדגמי הולידציה מצאו כי ריכוז טרופונין נמוך מ-5 ננוגרם לליטר זיהה 56% מהחולים ללא אוטם שריר הלב מסוג 1, עם ערך מנבא שלילי כולל של 99.4%.

הגורם היחיד שהשפיע על הערך המנבא השלילי היה הזמן עד לפניה לחדר מיון. הערך המנבא השלילי ירד ל-97.6% בחולים שפנו בתוך שעתיים מהופעת כאבי חזה. בדיקות חוזרות נדרשות במצבים אלו; יתרה מזאת, הם מוסיפים כי אין להתבסס על הסף לבדו ללא הערכה קלינית הולמת.

השימוש בטרופונין לבבי בסף הנ”ל מזהה פי 2-3 מטופלים בסיכון נמוך בהשוואה לגישות קודמות, גישה שתמנע את הצורך בבדיקות חוזרות במרבית החולים או שילוב מדדי סיכון קליניים.

המחקר מצביע על דרך חדשה בה ניתן להתבסס על בדיקות טרופונין לשיפור הערכת כאבי חזה ללא פגיעה בבטיחות הטיפול בחולים.

Lancet 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה