זיהום אוויר עשוי להוביל למותם של 6.6 מיליון אנשים בשנה עד שנת 2050 (Nature)

זיהום אוויר עם חלקיקים דוגמת אוזון וחלקיקים קטנים עשוי להוביל לתמותה מוקדמת של כ-6.6 מיליון אנשים בכל שנה עד שנת 2050, במידה ולא יבוצעו שינויים במטרה לשפר את איכות האוויר, כך טוענים מדענים במאמר שפורסם בכתב העת Nature.

במחקרם מצאו החוקרים כי זיהום אוויר כבר אחראי למותם של כ-3.3 מיליון אנשים בכל שנה ברחבי העולם. עיקר מקרי התמותה הללו הוא באסיה, באזורים בהם השפעה רבה לפליטת אנרגיה במקום המגורים, כולל חימום ובישול. שיעורים אלו עשויים להכפיל עצמם במהלך 35 השנים הבאות, אלא אם ינקטו צעדים מתאימים.

תמותה עקב זיהום אוויר נובעת לרוב ממחלות לב, אירועים מוחיים או מחלת ריאות חסימתית כרונית. עוד זוהה קשר בין זיהום אוויר ובין מקרי תמותה עקב סרטן ריאות וזיהומים נשימתיים חדים.

חישוב ההשפעה של זיהום אוויר על הבריאות והתמותה בקנה מידה עולמי אינה קלה לביצוע, מאחר ואיכות האוויר אינה מנוטרת בכל אזור וכן העובדה שהרעילות של חלקיקים משתנה בתלות במקורם.

לכן, במחקר הנוכחי, החוקרים ערכו מודל כימי-אטמוספרי עולמי עם נתוני אוכלוסיה ונתונים סטטיסטיים אודות המצב הבריאותי להערכת התרומה היחסית של מזהמים שונים, בעיקר חומר חלקיקי עדין, לתמותה מוקדמת.

מהתוצאות עולה כי בהודו וסין, לדוגמא, לפליטה של אנרגיה עקב חימום ובישול, הנטל הגדול ביותר על התמותה, בעוד שבחלקים רבים בארצות הברית ומספר מדינות אחרות, פליטת אנרגיה עקב תנועת כלי רחב ומפעלי כוח היא הגורם המרכזי.

במזרח ארצות הברית ואירופה, רוסיה ומזרח אסיה, פליטת אנרגיה שמקורה בחקלאות מהווה את המקור העיקרי לחומרים חלקיקים עדינים אלו הנכנסים לריאות של האנשים וגורמים לתחלואה, מוגבלות ותמותה.

Nature 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה