המלצות לטיפול ברעילות קרדיווסקולארית בעקבות טיפול ב-TKI בחולי לויקמיה (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מפרטים מומחים המלצות לטיפול בסיכון קרדיווסקולארי בחולים עם CML (Chronic Myeloid Leukemia) תחת טיפול ב-TKI (Tyrosine Kinase Inhibitors).

ברקע לסקירה מסבירים החוקרים כי עבור חולי CML רבים, תרופות ממשפחת TKI הפכו מחלה פטאלית למחלה כרונית הניתנת לטיפול. עם זאת, במקרים רבים, גיל האבחנה של CML חופף לטווח הגילאים הנפוץ למחלות לב וכלי דם סביב שנות השישים לחיים. בעקבות זאת, לסיכון הקרדיווסקולארי של תרופות אלו חשיבות רבה.

Imatinib (גליבק), התרופה הראשונה ממשפחה זו שהוביל לשיפור הישרדותי בחולי CML, מלווה בשיעורי היארעות נמוכים של קרדיומיופתיה. תרופות חדשות יותר, אלו מדור שני ושלישי של TKI, הביאו לשיפור שיעורי התגובה והפחתת שיעורי התקדמות המחלה, אם כי דיווחים שפורסמו לאחרונה הצביעו על רעילות קרדיווסקולארית עם תרופות אלו והובילו לחשש מפני השפעות ארוכות טווח.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי הוסיף בשנת 2011 אזהרה לטיפול ב-Dasatinib (ספרייסל) לאור סיכון למחלות לב-ריאה עם הטיפול והמליץ על בדיקות סקירה למחלות לב ריאה לפני ובמהלך הטיפול התרופתי. עם זאת, העדויות בנושא אינן ברורות לחלוטין ולא ידוע אם הטיפול מעלה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

Nilotinib עשוי להביא להארכת מקטע QT ומומלץ לנטר אחר מרווח מקטע QT ולהימנע מתרופות אחרות העלולות להביא להארכת מקטע זה.

מחקרים הצביעו על סיכון מוגבר להיפרגליקמיה והפרעה בפרופיל השומנים עם Nilotinib (טסיגנה). דיווחים אודות מחלת לב איסכמית, מחלה צרברווסקולארית ומחלת עורקים היקפית הציעו כי הטיפול עשוי להחמיר טרשת עורקים קיימת. ה-EMA המליץ על ניטור קרדיווסקולארי הדוק אחר חולים תחת טיפול זה, כולל ריכוז סוכר בדם בצום ופרופיל שומנים. התווית המצורפת לתרופה עודכנה לכלול אירועים וסקולאריים בפרופיל הרעילות.

Bosutinib (בוסוליף) מאושרת כטיפול הצלה ב-CML והעדויות הזמינות מצביעות על היארעות נמוכה יחסית של אירועים חריגים קרדיווסקולאריים ותומכות בבטיחות הטיפול, אם כי דרוש מעקב ארוך יותר.

Ponatinib (איקלוסיג) מלווה בסיכון הקרדיווסקולארי הגבוה ביותר מבין התרופות ממשפחת TKI שאושרו ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי, עובדה שהובילה להגבלת השימוש בתרופה לחולים עם מוטאציית BCR-ABL1. הטיפול גם מעכב את מסלול העברת אותות VEGFR, שנקשר בעבר עם יתר לחץ דם וקרישיות יתר. מחקרים קודמים הובילו להצעה כי הרעילות הקרדיווסקולארית של הטיפול הינה תלוית-מינון וכי בחולים מבוגרים יותר עם סוכרת או אירועים איסכמיים קודמים קיים סיכון גבוה במיוחד.

J Clin Oncol. Published online September 14, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה