טיפול ב-Spironolactone יעיל בהפחתת לחץ דם בחולים עם יתר לחץ עמיד לטיפול (מתוך כנס ה-ESC)

מנתוני מחקר PATHWAY2, שהוצגו במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology) עולה כי הוספת Spironolactone (אלדקטון) לטיפול בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול, הנוטלים כבר טיפול במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון, חסמי תעלות סידן ותיאזידים, הביאה להפחתת לחץ הדם הסיסטולי.

תוספת הטיפול ב- Spironolactone למעכבי ACE/ARB, חסמי תעלות סידן ומשתנים דמויי-תיאזידים שזכה לכינוי A+C+D הביאה לירידה גדולה יותר בלחץ הדם הסיסטולי, בהשוואה להוספת חסמי ביתא, חסמי תעלות אלפא או פלסבו.

מדגם המחקר כלל 335 חולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, שהוגדר כלחץ דם לא-מאוזן למרות טיפול במינונים נסבלים מקסימאליים של שלוש תרופות לאיזון יתר לחץ דם . המשתתפים חולקו באקראי, כאשר בעת ההקצאה האקראית, בחולים שטופלו במשלב A+C+D ניתן טיפול בארבעה מחזורים של 12 שבועות ב- Spironolactone במינון 25-50 מ”ג, Doxazosin במינון 4-8 מ”ג, Bisoprolol במינון 5-10 מ”ג ופלסבו. לא הייתה תקופת הפסקה בין מחזורי הטיפול השונים ולחץ הדם נמדד בבית לאחר 6 ו-12 שבועות (ונערך ממוצע של כלל מדידות לחץ הדם במהלך מחזור הטיפול).

בתחילת המחקר, לחץ הדם הממומצע בבית עמד על 147.6/84.2 מ”מ כספית ולחץ הדם הממוצע במרפאה עמד על 157/90 מ”מ כספית. בסיכומו של דבר, הטיפול ב- Spironolactone הוביל לירידה הגדולה ביותר בלחץ הדם הסיסטולי, עם ירידה של 12.8 מ”מ כספית במהלך 12 שבועות טיפול, עם ירידה ממוצעת גדולה עוד יותר במדידות שנערכו במרפאה (כ-20 מ”מ כספית).

בהשוואה לפלסבו, הוספת Spironolactone למשלב A+C+D הביאה להפחתת לחץ הדם הסיסטולי בבית ב-8.7 מ”מ כספית נוספים, בעוד שבהשוואה לירידה הממוצעת בלחץ הדם עם Doxazosin ו-Bisoprolol, עם Spironolactone  נרשמה ירידה נוספת של 4.26 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי.

בתום המחקר, למרות שמדובר היה בחולים עם יתר לחץ דם לא-מאוזן, החוקרים הצליחו לאזן את לחץ הדם ב-60% חולים תחת טיפול ב- Spironolactone. מנגד, רק 42% מהמטופלים ב-Doxazosin ו-44% מהמטופלים ב-Bisoprolol ענו על יעד לחץ דם סיסטולי של 135 מ”מ כספית ומטה.

החוקרים לא זיהו סימנים לבעיות בטיחות עם Spironolactone בהשוואה לטיפולים פעילים אחרים. הם קוראים לרופאים לעקוב ריכוז אשלגן ותפקוד כלייתי במידה והחולים נוטלים טיפול ארוך-טווח. הם גם מציינים כי גניקומסטיה מופיעה בכ-6% מהגברים עם טיפול ממושך.

עם זאת, ההשפעה המועילה על הפחתת לחץ הדם בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול אינה מוטלת בספק.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה