קרדיולוגיה

האם ניתוח מעקפים ללא חיבור למשאבת לב-ריאה מפחית סיכון לאירועים מוחיים? (J Thor Cardiovasc Surg)

ממטה-אנליזה גדולה שבחנה את התוצאות בטווח הקצר לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים עולה כי שיעור האירועים הלבביים ושיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר ניתוח המבוצע ללא חיבור למשאבת לב-ריאה אינו שונה משמעותית מזה שתואר בחולים שעברו את הניתוח עם חיבור למשאבה. עם זאת, מהנתונים עולה ירידה בשיעור האירועים המוחיים עם פרוצדורה ללא חיבור למשאבה.

ניתוח שבוצע ללא חיבור למשאבת לב-ריאה לווה בירידה יחסית של 28% בסיכון לאירועים מוחיים לאחר 30 ימים.

הסקירה כללה 19,192 משתתפים, עם 36 מחקרים שבחנו את שיעורי התמותה מכל-סיבה ו-43 מחקרים עם אוטם שריר הלב כתוצא סיום. בין הנתונים נכללו מחקרים דוגמת CORONARY, מחקר אקראי להשוואת ניתוח מעקפים ללא משאבה עם ניתוח עם חיבור למשאבת לב-ריאה שכלל 4,752 משתתפים, ומחקר ROBBY, מחקר נוסף להשוואה ישירה שכלל למעלה מ-2,200 משתתפים.

שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר 30 ימים עמדו על 2.04% בקבוצת החולים לאחר ניתוח ללא חיבור למשאבת לב-ריאה ועל 2.45% באלו שחוברו למשאבת לב-ריאה. ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. באשר לאוטם שריר הלב, השיעורים נעו בין 4.31% בניתוח ללא משאבה ועד 4.67% עם חיבור למשאבת לב-ריאה, כאשר גם במקרה זה ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. כאשר החוקרים סווגו לפי פרופיל הסיכון, החוקרים זיהו קשר משמעותי בין התועלת של ניתוח מעקפים ללא חיבור למשאבת לב-ריאה בחולים בסיכון הגבוה ביותר לתמותה מכל-סיבה, אוטם שריר הלב ואירועים מוחיים.

הממצאים אודות התועלת מבחינת שיעורי התמותה עם ניתוח מעקפים ללא חיבור למשאבת לב-ריאה בחולים בסיכון גבוה מאשרים את התיאוריה לפיה ניתוח מעקפים ללא חיבור למשאבת לב-ריאה מביא לתוצאות טובות יותר.

בהשוואה לתמותה מכל-סיבה ואוטם שריר הלב, החוקרים זיהו תועלת לניתוח מעקפים ללא חיבור למשאבה בכל הנוגע לאירועים מוחיים בניתוח הכולל, יתרון שלא תואר במחקרים CORONARY ו-ROBBY. בסקירה, ההיארעות הכוללת של אירועים מוחיים ב-40 מחקרים עמדה על 1.67%, עם שיעור של 1.34% עם ניתוח ללא חיבור למשאבה ו-2.0% בקבוצת החולים לאחר ניתוח מעקפים תוך חיבור למשאבת לב-ריאה (יחס סיכויים של 0.72).

J Thor Cardiovasc Surg 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה