קרדיולוגיה

טיפול רפואי מיטבי עם איזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם מביא לשיפור ההישרדות (J Am Coll Cardiol)

טיפול רפואי מיטבי מביא לשיפור התוצאות בעקבות הפחתת פרופיל הסיכון של חולים עם מחלת לב כלילית וסוכרת, כל עוד הם מקפידים על נטילת התרופות בהתאם להוראות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

מחקר BARI 2D כלל 2,368 חולים עם עדות מוכחת אנגיוגרפית למחלת לב כלילית יציבה וסוכרת מסוג 2. במסגרת ניתוח פוסט הוק הנוכחי החוקרים התמקדו בחולים עם נתונים אודות גורמי סיכון (71% גברים, 65% לבנים, גיל ממוצע של 62 שנים).

הטיפול בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם כלל ניטור וייעוץ מסודר בנוגע להפסקת עישון, המלצות לתזונה ופעילות גופנית וטיפול תרופתי בהתאם לפרוטוקול לאיזון דיסליפידמיה, היפרגליקמיה ויתר לחץ דם.

ששת יעדי איזון גורמי סיכון כללו הפסקת עישון במעשנים פעילים, לחץ דם סיסטולי מתחת ל-130 מ”מ כספית, לחץ דם דיאסטולי מתחת ל-80 מ”מ כספית, ריכוז חלקיקי כולסטרול שאינו HDL מתחת ל-130 מ”ג לד”ל, ריכוז טריגליצרידים נמוך מ-150 מ”ג לד”ל וריכוז המוגלובין מסוכרר נמוך מ-7%.

בתחילת המחקר, מספר גורמי הסיכון המאוזנים עמד בממוצע על 3.5 לעומת 4.2 בתום חמש שנות המעקב (p<0.0001).

40-68% מכלל המשתתפים השיגו את יעדי האיזון הפרטניים בתחילת המחקר, אך כל ששת היעדים הושגו ע”י 7% בלבד. בתום חמש השנים, רק ב-15% מהחולים ששת גורמי הסיכון היו מאוזנים היטב, אך בלמעלה מ-74% מהחולים לפחות ארבעה יעדים הושגו.

יחס הסיכון לתמותה עמד על 2.0 בקרב משתתפים עם 0-2 גורמי סיכון ביעד לאורך המחקר, בהשוואה לאלו בהם כל גורמי הסיכון היו מאוזנים היטב (P=0.003). יחס הסיכון עמד על 1.7 לתוצא הסיום המשולב (p=0.004).

החוקרים כותבים כי טיפול מבוסס-פרוטוקול עם יעדי טיפול מוגדרים היטב, עשוי להביא לשיפור איזון מספר גורמי סיכון, עם שיפור הישרדותי.

J Am Coll Cardiol. 2015;66(7):765-773

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה