קרדיולוגיה

הצהרה מדעית חדשה של איגודי הסוכרת והלב האמריקאיים בנושא מניעת מחלות קרדיווסקולריות בקרב חולי סוכרת (Diabetes Care , Circulation)

האיגוד האמריקאי  לסוכרת (ADA) ואיגוד הלב האמריקאי (AHA) פירסמו הצהרה מדעית עדכנית בנושא מניעת מחלות קרדיווסקולריות (CVD)  בחולי סוכרת סוג 2.

ההצהרה החדשה מהווה עדכון לקודמת שפורסמה ב-2007 פורסמה החודש במקביל ב-Diabetes Care ו-Circulation .  המחברים מסבירים כי מחלות קרדיווסקולריות הן הסיבה המובילה לתמותה בחולי סוכרת, ולכן למניעת מחלות קרדיווסקולריות יש חשיבות גדולה ביותר.

המסמך מסכם מידע מתוך מחקרים שפורסמו מאז 2008 וכן גם שינויים בהנחיות האיגודים המבוססות על מחקרים אלה. ההמלצות כוללות התייחסות לאיבחון , לרבות המלצת ADA מ-2010 לשימוש ב-HbA לאיבחון סוכרת, שינויים באורח חיים לרבות פעילות גופנית ותזונה, ניהול משקל גוף, שימוש באספירין, בקרת סוכר, לחץ דם, ליפידים, סריקות לסיבוכים כלייתיים וקרדיווסקולריים וכן תחומים שבהם יש עדיין מחלוקות הדורשות מחקר נוסף.  

השינויים מאז ההצהרה הקודמת מבוססים על שלושה מחקרים גדולים : מחקר ה-ACCORD , מחקר ה-ADVANCE , ומחקר ה-VADT .  המחברים הגדירו שלושה פרמטרים בסיסיים : ABC , למניעת CVD בחולי סוכרת.

ה-A עוסק רמת ה-HbA1c כאשר השגת יעד של מתחת ל-7% עדיין מהווה יעד טיפולי אך ההבנה כיום היא שזה אינו היעד העיקרי לצורך מניעת CVD .

ה-B הוא לחץ הדם , כאשר המסמך מציין שההנחיות העדכניות קובעות יעד טיפולי של 140/90 מ”מ כספית (לעומת 130/80 מ”מ כספית בהנחיות הקודמות) , וזאת בהתבסס על מחקר ACCORD 2010 של לחץ הדם שהראו שיעד של 130/80 לא סיפק תועלת נוספת אך היה קשור ליותר תופעות לוואי.

ה-C הוא הכולסטרול, כאשר כאן חל שינוי גדול ב-2013 בהנחיות ה-AHA וה-ACC שהנחה להפסיק לטפל ע”פ הגישה של הגעה ליעד LDL כולסטרול , ובמקום זאת לטפל ע”פ רמת הסיכון הכוללת ל-CVD. ההנחיות שמתאימות למרבית חולי סוכרת סוג 2 קוראות לשימוש במינונים בינוניים או גבוהים של סטטינים, והנחיות אלה אומצו גם ע”י ADA .

החלק העוסק בשינויים באורח חיים התבססו על מחקר Look AHEAD שפורסם ב-2013, ואשר הראה שלמרות שהתערבות אינטנסיבית לשינוי אורח חיים לא השיגה הפחתה ב-CVD , היה שיפור בתפקוד ובאיכות החיים ובמספר התרופות הנדרש לנטילה ע”י חולי הסוכרת.

המסמך כולל גם 6 תחומים מרכזיים הדורים לדעת המחברים מחקר נוסף :

  • היכולת של תרופות להפחתת רמות סוכר בהפחתת אירועים קרדיווסקולרים

  • מקומו של הניתוח הבאריאטרי בהורדת הסיכון ל-CVD

  • הנזקים שגורמים אירועי היפוגליקמיה על המערכת הקרדיווסקולרית

  • היעדים המתאימים להפחתת רמות לחץ דם לצורך מניעת CVD

  • מקומה של הורדת הטריגליצירידים במניעת CVD

  • מקומם של סריקות הדמיה להערכת CVD תת קליני
  •  Diabetes Care.Published online August 5, 2015.Abstract

    Circulation. Published online August 5, 2015.Abstract

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה