התועלת של תיקון אנדווסקולארי מוקדם של מפרצת בטנית (N Engl J Med)

בחולים עם מפרצת של אבי העורקים הבטני, תוצאות תיקון אנדווסקולארי מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה לאחר-ניתוח, אך עם סיכון מוגבר לקרע אבי העורקים במהלך שמונה שנות מעקב, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת New England Journal of Medicine.

המחקר לא צפוי לשנות את הנהוג כיום אך הממצאים מאשרים כי טיפול אנדווסקולארי הוא בטוח ויעיל. אין ספק כי טיפול אנדווסקולארי הפך לטיפול הסטנדרטי מאחר ומדובר בהתערבות המועדפת של המטופלים. שיעור ההתערבויות החוזרות הוא נמוך יחסית.

מבין קרוב ל-40,000 זוגות חולים תואמים, שיעורי התמותה הבתר-ניתוחית עמדו על 1.6% עם תיקון אנדווסקולארי ו-5.2% עם תיקון פתוח (p<0.001). שיעורי ההישרדות היו גבוהים יותר עם תיקון אנדווסקולארי במהלך שלוש השנים הראשונות למעקב, אך במהלך חמש השנים הבאות, השיעורים היו דומים בשתי הקבוצות. קרע של המפרצת תועד במהלך שמונה שנות מעקב ב-5.4% מהחולים לאחר תיקון אנדווסקולארי לעומת 1.4% מהחולים לאחר תיקון פתוח.

הרושם כי התוצאות השתפרו לאחרונה, עם ירידה בשיעורי התמותה הבתר-ניתוחית בשתי הקבוצות בתום תקופת המחקר (2001-2008), עם ירידה של 0.8 נקודות אחוז בחולים לאחר תיקון אנדווסקולארי ו-0.6 נקודות אחוז לאחר תיקון פתוח.

החולים שנכללו במחקר היו מבוטחי מדיקייר לאחר אחת מההתערבויות לתיקון. המחקר לא כלל חולים לאחר קרע או דיסקציה של אבי העורקים. ניתוח סטטיסטי שימש לתקנון להתערבויות בטניות קודמות, כמו גם משתנים דמוגרפים ותחלואה נלווית. עם זאת, החוקרים מציינים כי הם לא הצליחו לקחת בחשבון הבדלים אנטומיים, שכן לעיתים ניתוח פתוח מועדף בחולים עם אנטומיה מורכבת יותר, וייתכן כי חולים אלו בסיכון מוגבר לסיבוכים מאוחר יותר.

התועלת קצרת הטווח של תיקון אנדווסקולארי כללה שיעורים נמוכים יותר של סיבוכים בתר-ניתוחיים, דוגמת דלקת ריאות (3.8% לעומת 12.9% בקבוצת התיקון הפתוח, p<0.001) ומשך אשפוז קצר יותר (3.5 לעומת 9.8 ימים, p<0.001).  התועלת ההישרדותית בשנים המוקדמות של המעקב הייתה גדולה יותר בחולים מבוגרים. שיעורי ההישרדות בטווח הארוך היו גבוהים יותר בחולים לאחר תיקון אנדווסקולארי במהלך שבע השנים הראשונות לאחר הניתוח, בעיקר בשל היתרון שלהם בתחילת הדרך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ישנה תועלת ראשונית משמעותית לתיקון אנדווסקולארי, הנותרת לאורך פרק זמן משמעותי, למרות העובדה שבחולים לאחר ניתוח פתוח שששרדו עד 90 ימים לאחר המעקב, תועד סיכון מופחת לתמותה במהלך השנים הבאות.

N Engl J Med. 2015;373:328-338

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    גורמי סיכון להיצרות בהשקה לאחר ניתוח כריתת וושט (BMC Cancer)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Cancer עולה כי דלף מהשקה, מחלות לב וכלי דם וסוכרת הינם גורמי סיכון אפשריים להיצרות בהשקה של הוושט בחולים לאחר כריתת וושט. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמי סיכון להיצרות בהשקה בחולים עם סרטן וושט לאחר כריתת וושט. היצרות בהשקה הינה הסיבוך ארוך הטווח הנפוץ ביותר בחולים לאחר […]

  • היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי התערבות דרך העורק הרדיאלי לטיפול במחלת כלי דם היקפית מהווה גישה בטוחה ויעילה כנגד מגוון סוגי מחלה וסקולארית. ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי גישה דרך העורק הרדיאלי משמשת יותר ויותר לפרוצדורות כליליות לאור שיעורים נמוכים יותר של סיבוכים באתר הדיקור ושיפור שביעות הרצון של […]

  • האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות מאשפוז מהוות סמן פרוגנוסטי חשוב בחולים עם דלקת לבלב חדה, עם יעילות גבוהה במיוחד בחיזוי נזק בלתי-הפיך לתפקוד איברים ותמותה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקורלציה בין ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה