פעילות גופנית עשויה לסייע בטיפול בדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

ממחקר חדש עולה כי פעילות גופנית אינה רק מסייעת בהפחתת ההידרדרות הקוגניטיבית ושיפור התסמינים הנוירו-פסיכיאטרים בחולי דמנציה, אלא עשויה גם להביא להפחתת סמנים למחלת אלצהיימר, כולל חלבוני טאו ועמילואיד במוח, כך מדווחים חוקרים במהלך כנס ה-AAIC (Alzheimer’s Association International Conference).

חוקרים מדנמרק כבר הוכיחו את ההשפעות הקוגניטיביות שעלו ממחקר ADEX, אז דיווחו כי במבוגרים עם מחלת אלצהיימר בדרגה קלה-עד-בינונית עם היענות של לפחות 80% לתכנית פעילות אירובית וקצב לב של לפחות 70% מהדופק המקסימאלי תועד יתרון משמעותי במבחני SDMT (Symbol Digit Modalities Test).

הההתערבות כללה אימון אירובי בן שעה אחת, שלוש פעמים בשבוע, במשך 16 שבועות, כאשר קבוצת הביקורת נחשפה לטיפול סטנדרטי. כעת החוקרים הציגו את התוצאות הנוספות של ההתערבות, כולל בדיקות נוירו-פסיכיאטריות.

מהנתונים עולה כי חל שיפור בתסמינים ב-66 חולים בקבוצת ההתערבות, עם הבדל של 3.4 נקודות במבחנים נוירו-פסיכיאטרים (NI או Neuropsychiatric Inventory) בהשוואה לביקורות. NI הינו שאלון בן 12 פריטים המדרג, בין היתר, דיכאון, אפתיה, אי-שקט, הזיות, עצבנות, ירידה במשקל ושינה.

החוקרים מצאו כי בקבוצת הביקורת חלה החמרה, עם ירידה קטנה בקבוצה זו, כצפוי לאור המהלך הטבעי של המחלה. מנגד, בקבוצת ההתערבות הרמה נותרה דומה ואף השתפרה מעט, כך שבתום ההתערבות תועד הבדל מובהק. היקף ההשפעה היה דומה להיקף ההשפעה המקובל עם טיפול תרופתי.

בניגוד למדדים הקוגניטיביים, השיפור בתסמינים הנוירו-פסיכיאטרים היה משמעתתי גם באלו עם היענות נמוכה יותר, ואלו שלא הקפידו על העלאת קצב הלב באופן עקבי. החוקרים מדווחים על הבדל של 3.5 נקודות בין הקבוצות במדדי NI על-פי ניתוח לפי כוונה לטפל שכלל 102 משתתפים.

החוקרים מסבירים כי המשמעות היא לתכנית מסוג זה עשויה להיות השפעה חיובית על דיכאון, אפתיה ותסמינים אחרים. מדובר בחולים עם אבחנה חדשה יחסית של מחלת אלצהיימר וייתכן כי סבלו מתחושת דחק או מעט דיכאון ועם תכנית זו הם הצליחו להתסדר עם אחרים ולרכוש חברים חדשים.

מניעת תסמינים נוירו-פסיכיאטרים הינה מרכיב חשוב בטיפול בדמנציה. שינויים התנהגותיים ותסמינים פסיכיאטרים מהווים מטרד משמעותי עבור המטפלים, כאשר ידוע כי אחת הסיבות להעברת המטופל למוסד סיעודי היא חוסר היכולת של המטפל להמשיך לטפל בכל צרכיי החולה.

מתוך כנס ה-AAIC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה