קרדיולוגיה

ליקויים קוגניטיביים ארוכי-טווח נדירים לאחר פרוצדורות קרדיווסקולאריות (Ann Intern Med)

ירידה ארוכת טווח בתפקוד הקוגניטיבי אינה נפוצה לאחר פרוצדורות קרדיווסקולאריות נפוצות, כך עולה ממטה-אנליזה שכללה 21 מחקרים ותוצאותיה פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

החוקרים בחנו נתונים מ-17 מחקרים אקראיים ומבוקרים וארבעה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שנערכו בין 1990 ועד ינואר 2015. 80% מהמשתתפים היו גברים, בגיל ממוצע של 68 שנים. כל המחקרים שנבחרו השלימו הערכה נוירו-פסיכולוגית להערכת קשב, זיכרון ו/או תפקוד ניהולי.

מהסקירה השיטתית עולה כי אין הבדלים משמעותיים במדדי תפקוד קוגניטיבי בין מטופלים לאחר רה-וסקולריזציה ניתוחית של עורקי התרדמה, בהשוואה לחולים לאחר הכנסת תומכנים או אנגיופלסטיה לעורקי התרדמה, או בין אלו לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ואלו שלא עברו ההתערבות הניתוחית שלושה חודשים מוקדם יותר. עוד לא זוהו הבדלים במדדים בין מרבית המטופלים לאחר סוגים שונים של ניתוח מעקפים. עם זאת, מחקר קטן אחד (64 משתתפים) הדגים סיכון מופחת לליקוי קוגניטיבי בחולים לאחר ניתוח מעקפים תחת מכונת לב-ריאה עם מעקף מינימאלי, בהשוואה לאלו שעברו את הניתוח באופן מסורתי (סיכון יחסי של 0.34).

מחקר קטן נוסף (64 משתתפים) הדגים מדדי ליקוי גבוהים יותר לאחר שלושה חודשים במשתתפים לאחר TAVR (Transcatheter Aortic Valve Replacment) בהשוואה לאלו לאחר SAVR (Surgical Aortic Valve Replacement) (p=0.04). עם זאת, מרבית המחקרים היו בעלי דרגת עדויות נמוכה או לא-מספקת.

החוקרים כותבים כי החיפוש בספרות הרפואית העלה מספר מחקרים קטן מהצפוי ומהמחקרים שזוהו תועדו פחות השפעות קוגניטיביות שליליות מהצפוי, אם כי הסקירה מוגבלת לאור איכות המחקרים ושיטות הדיווח. אעפ”י כן, מהתוצאות עולה כי כאשר רופאים דנים בסיכונים האפשריים עם המטופלים הצפויים לפרוצדורות אלו, הם יכולים להרגיש די בטוחים בכל הנוגע להשפעה הקוגניטיבית.

Ann Intern Med 2015; 163:107-117

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה