קרדיולוגיה

שכיחות נמוכה של נגעים טרשתיים בסיכון גבוה בחולים עם תסמונת כלילית חדה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SCCT)

מתוצאות מחקר ROMICAT-II (Multicenter Study to Rule Out Myocardial Infarction by Cardiac Computed Tomography) עולה כי בחולים בסיכון נמוך-עד-בינוני הפונים לחדר מיון בתמונה חשודה לתסמונת כלילית חדה והשלימו בדיקת CCTA (Coronary CT Angiography) לזיהוי היצרות, באלו שטופלו בסטטינים תועד סיכוי נמוך יותר לנגעים טרשתיים בסיכון גבוה עם סכיוי גבוה יותר להסתיידות עורקים כליליים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין טיפול בסטטינים ובין מאפייני הנגעים הטרשתיים בחולים בסיכון נמוך-עד-בינוני שפנו בשל כאבי חזה וחשד לתסמונת כלילית חדה. הם אספו נתונים אודות 222 חולים ללא ממצאים חריגים בתרשים אק”ג או בבדיקת טרופונין, עם היצרות כלילית שזוהתה בבדיקת CCTA. מבין אלו, 147 חולים נטלו טיפול בטטינים ו-75 לא נטלו את הטיפול התרופתי בעת ההערכה הרפואית. כשליש מהחולים היו נשים וברבע תועדה היסטוריה משפחתית של מחלת לב כלילית.

בהשוואה לחולים שלא נטלו טיפול בסטטינים, אלו שנטלו את הטיפול התרופתי היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם וסוכרת מסוג 2, שכיחות נמוכה יותר של מעשנים. הריכוז הממוצע של חלקיקי LDL היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת המטופלים בסטטינים (93.1 לעומת 119.3 מ”ג לד”ל, p<0.001), וכך גם רמות כולסטרול כללי (172.9 לעומת 196.7 מ”ג לד”ל, p<0.001).

שלושה מומחים בחנו את הדמיות ה-CCTA לזיהוי נגעים מסוידים ולא-מסוידים, להעריך את חומרת מחלת עורקים כלילית ומאפייני נגעים בסיכון גבוה.

במדגם כולו, בקרב אלו שטופלו בסטטינים תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של נגעים מסוידים (93.3% לעומת 76.2%, p<0.001), עם שכיחות נמוכה משמעותית של נגעים לא-מסוידים (64% לעומת 83%, P=0.002) או נגעים בסיכון גבוה (13.3% לעומת 31.1%, p=0.003) בהשוואה לחולים שלא נטלו סטטינים.

בתת-קבוצה של 183 חולים ללא מחלה כלילית חסימתית, שהוגדרה כהיצרות של 1-49%, באלו שטופלו בסטטינים תועדה שכיחות גבוהה יותר של נגעים מסוידים ושכיחות נמוכה יותר של נגעים לא-מסוידים או נגעים בסיכון גבוה.

בכלל המדגם, בחולים שהיו מבוגרים יותר, גברים ואלו עם גורמי סיכון מרובים, תועדו אלו עם מקטעים רבים של נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים או היצרות כלילית של 50% ומעלה, תועדה שכיחות גבוהה יותר של נגעים בסיכון גבוה.

בחולים תחת טיפול בסטטינים תועדה שכיחות נמוכה יותר של נגעים בסיכון גבוה והקשר הנ”ל נותר גם לאחר תקנון למין, גיל, מספר גורמי סיכון והיקף וחומרת מחלה כלילית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- Society of Cardiovascular Computed Tomography

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה