קרדיולוגיה

הקפדה על פעילות גופנית ומשקל הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב (JACC)

הליכה פעילות גופנית

מנתונים חדשים ממדגם משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה עולה כי הקפדה על פעילות גופנית מתונה ושמירה על משקל גוף תקין, גם בגיל מאוחר, עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב בהיקף של כ-45%. מנגד, צריכת מלח רבה הובילה לעליה של כ-19% בסיכון לאי-ספיקת לב והסיכון היה גבוה יותר במשתתפים בריאים יותר ללא עדות למחלת לב כלילית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בקרוב ל-4,500 גברים ונשים בגילאי 65 שנים ומעלה, ללא אי-ספיקת לב בתחילת הדרך, שהיו במעקב לאורך 21.5 שנים. הם בחנו את ההשפעה של אורחות חיים על התפתחות אי-ספיקת לב, גורמים דוגמת דפוסי תזונה, עצימות פעילות, קצב הליכה, הוצאה אנרגטית בפעילות פנאי, מרחק הליכה, צריכת אלכוהול, עישון והשמנה.

החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים שעסקו בארבע מבין חמש פעילויות נרשמה ירידה של 45% בסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב. פעילויות אלו כללו הליכה מתונה בקצב של 2 מיילים לשעה במשך 30 דקות ביום; פעילות פנאי שהביאה לשריפת 845 קילו-קלוריות בשבוע, שמירה על מדד מסת גוף של פחות מ-30 ק”ג למטר בריבוע, הימנעות מעישון וצריכת משקה אלכוהול אחד בשבוע, בממוצע.

החוקרים הופתעו מהעדר הקשר בין גורמים תזונתיים (על-בסיס שאלוני תזונה) ובין היארעות אי-ספיקת לב.

עם זאת, קצב ההליכה (מעל 3 מיילים לשעה לעומת פחות מ-2 מיילים לשעה, יחס סיכון של 0.74) ופעילות בשעות הפנאי (שריפת 845 קילו-קלוריות בשבוע לעומת פחות מכך, יחס סיכון של 0.78) לוו בירידה משמעותית בהיארעות אי-ספיקת לב. צריכת אלכוהול מתונה, שמירה על מדד מסת גוף נמוך מ-30 ק”ג למטר בריבוע והימנעות מעישון לוו גם הם בסיכון מופחת. במשתתפים שהקפידו על ארבעה אורחות חיים בריאים נרשמה ירידה חדה בסיכון לאי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.55).

עם זאת, צריכת מלח רבה לוותה בעליה בסיכון בכלל המדגם ועליה משמעותית בסיכון באלו ללא מחלת לב כלילית בתחילת הדרך. מהנתונים עולה קשר בין צריכת נתרן ובין עליה של 19% בסיכון לאי-ספיקת לב, אך בפרט בגברים ונשים בריאים יותר, ללא מחלת לב כלילית בתחילת הדרך. ממצאים אלו אינם מפתיעים שכן ידוע כי נתרן מלווה בלחץ דם גבוה, המעלה את הסיכון לאי-ספיקת לב.

לדברי החוקרים, אעפ”י שלא זוהה קשר בין גורמים תזונתיים ובין סיכון מופחת לאי-ספיקת לב במדגם זה, ידוע כי דיאטה בריאה חיונית למניעת מחלות לבביות ומטבוליות, כולל יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2 ומחלת לב כלילית.

JACC: Heart Failure 2015; 3:520-528

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה