קרדיולוגיה

האם יש עדיפות לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בחולי סוכרת גם בעידן התומכנים החדשים? (Circ Cardiovasc Interv)

בחולים עם סוכרת ומחלה רב-כלית, התערבות כלילית מילעורית עם דור התומכנים הנוכחי מלווה בסיכון מופחת לתמותה ואירועים מוחיים במהלך המעקב, אך הסיכון לתמותה היה דומה, עם שיעור גבוה יותר של אוטם שריר הלב וצורך ברה-וסקולריזציה חוזרת בטווח הארוך, בהשוואה לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

במסגרת מחקר FREEDOM (Future Revascularization Evaluation in Patients with Diabetes Mellitus: Optimal Management of Multivessel Diseases) בחנו החוקרים את הנתונים אודות למעלה מ-16,000 חולים . מהנתונים עלה כי אין יתרון ארוך טווח מבחינת שיעורי התמותה לאחר ניתוח מעקפים. במאמר הנוכחי מדווחים החוקרים על ניתוח הנתונים אודות חולים דומים לאלו שלקחו חלק במחקר FREEDOM, עם סוכרת ומחלה רב-כלית, מתוכם 7,326 השלימו התערבות כלילית מילעורית ו-8,763 חולים השלימו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. PCI בוצע בעיקר עם תומכן מצופה Sirolimus או Paclitaxel. המטרה הייתה לבחון את התועלת היחסית של ניתוח מעקפים אל מול התערבות כלילית מילעורית באמצעות תומכנים מצופי Everolimus.

במהלך שלושים הימים הראשונים, PCI הביא להפחתה משמעותית של הסיכון לתמותה מכל-סיבה בהיקף של 42% ולירידה משמעותית של 86% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (10.5% עם PCI לעומת 10.23% עם ניתוח מעקפים, P=NS), אך נרשמה הבדל מובהק סטטיסטית עם ירידה של 24% בסיכון לאירועים מוחיים. הצורך ברה-וסקולריזציה בטווח הארוך היה גבוה יותר משמעותית בחולים לאחר PCI.

באשר לסיכון היחסי לאוטם שריר הלב, החוקרים זיהו עליה משמעותית בסיכון עם PCI בהשוואה לניתוח מעקפים במהלך שלושים הימים הראשונים (יחס סיכון של 2.44, P=0.02) ובטווח הארוך (יחס סיכון של 1.64, p<0.0001). עם זאת, החוקרים מדווחים כי הסיכון המוגבר לאוטם שריר הלב עם תומכנים מצופי Everolimus תואר בחולים עם מחלה תלת-כלית, אך לא באלו עם מחלה דו-כלית. העליה בסיכון לאוטם שריר הלב לא זוהתה בתת-קבוצה של חולים לאחר PCI עם רה-וסקולריזציה מלאה.

באשר לתוצא הסיום העיקרי של המחקר, שהוגדר כתמותה מכל-סיבה, החוקרים מדווחים כי למעשה לא היו הבדלים בתמותה בטווח הארוך. במחקר FREEDOM מצאו החוקרים תועלת הישרדותית לאחר ניתוח מעקפים, אך במחקר הנוכחי לא תועד יתרון דומה. במחקר FREEDOM זוהה גם סיכון מוגבר לאירועים מוחיים לאחר CABG, וכך היה גם במחקר הנוכחי.

במחקר FREEDOM, שיעורי התמותה לאחר חמש שנים בחולים לאחר התערבות כלילית מילעורית עמדו על 16.3% בהשוואה ל-10.9% באלו לאחר ניתוח מעקפים, כאשר ההבדל היה מובהק סטטיסטית. החוקרים מציינים כי מחקר FREEDOM לא היה בעל עוצמה מספקת להערכת תמותה מכל-סיבה, אך מטה-אנליזה מאוחרת יותר מצאה כי ניתוח מעקפים הביא להפחתת הסיכון לתמותה בהשוואה להתערבות כלילית מילעורית בהיקף של 33%. כאשר החוקרים התמקדו בתומכנים מצופי-תרופה, הם זיהו ירידה יחסית של 35% בסיכון לתמותה מכל-סיבה עם ניתוח מעקפים.

Circ Cardiovasc Interv 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה