קרדיולוגיה

תוצאות טובות יותר לניתוח בריאטרי בהשוואה לשינוי אורחות חיים בלבד בחולי סוכרת (JAMA Surgery)

במאמר שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת JAMA Surgery, מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2, ניתוח RYGB (Roux-en-Y Gastric Bypass) או LAGB (Laparoscopic Adjustable Gastric Banding) הביאו להפוגה חלקית לפחות בסוכרת לאחר שלוש שנים, בעד 40% מהחולים, בעוד שעם התערבות אינטנסיבית בת שנה אחת לשינוי אורחות חיים, לא תועדה הפוגה במחלה הנפוצה.

מדגם המחקר כלל 61 חולים שמנים עם סוכרת מסוג 2 לאחר ניתוח מעקף קיבה (24 חולים), ניתוח טבעת קיבה (22 חולים) או התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות החיים במשך שנה אחת, בהתאם למחקר Look AHEAD (Action for Health in Diabetes) ו-DPP (Diabetes Prevention Program) (23 חולים).

מדגם המחקר כלל בעיקר נשים (82%), בגיל ממוצע של 47.3 שנים.  בתחילת המחקר, המשקל הממוצע עמד על 100.5 קילוגרמים ומדד מסת גוף עמד על 35.7 ק”ג למטר בריבוע. ריכוז המוגלובין מסוכרר עמד על 7.8%, בממוצע, עם משך סוכרת ממוצע של 4.8 שנים.

משתתפים בקבוצת שינוי אורחות חיים לקחו חלק במפגשים שבועיים במשך שישה חודשים ולאחריהם מפגשים אחת לשבועיים למשך שישה חודשים, בהם הודרכו בנושאי ירידה במשקל, תזונה, פעילות גופנית ושינויים התנהגותיים. התכנית הייתה מובנת סביב תזונה בריאה שכלל 1,200-1800 קילו-קלוריות ביום והמלצה לפעילות גופנית בעצימות בינונית חמישה ימים בשבוע, החל מ-20 דקות ביום ועליה ל-60 דקות ביום.

במהלך השלב השני והשלישי של המחקר, כל המשתתפים לקחו חלק בהתערבות לשינוי אורחות חיים ברמה נמוכה עם יצירת קשר פעמיים בחודש ומפגשים קבוצתיים סדירים.

הפוגה חלקית הוגדרה בנוכחות המוגלובין מסוכרר נמוך מ-6.5% עם ריכוז סוכר בדם בצום של עד 125 מ”ג לד”ל וללא טיפול לסוכרת; הפוגה מלאה הוגדרה בנוכחות המוגלובין מסוכרר נמוך מ-5.7% עם ריכוז סוכר בדם בצום של עד 100 מ”ג לד”ל וללא טיפול תרופתי לסוכרת.

לאחר שלוש שנים, שיעורי הפוגה חלקית עמדו על 40% מהחולים לאחר ניתוח מעקף קיבה (8 חולים) ו-29% מאלו לאחר ניתוח טבעת (29%), אך לא תועדו מקרים של הפוגה חלקית בקבוצת שינוי אורחות חיים בלבד (p=0.004). יתרה מזאת,שלושה חולים לאחר ניתוח מעקף קיבה וחולה אחד לאחר ניתוח טבעת, אך אף אחד מהחולים לאחר שינוי אורחות חיים, לא זכו להפוגה מלאה מסוכרת.

שני-שליש מהחולים לאחר ניתוח מעקף קיבה ושליש מאלו לאחר ניתוח טבעת, אך אף אחד מאלו בקבוצת הטיפול השמרני, לא נדרשו עוד לטיפול באינסולין או טיפול פומי לסוכרת לאחר שלוש שנים.

בממוצע, לאחר שלוש שנים, אלו לאחר ניתוח מעקף קיבה ואלו לאחר ניתוח טבעת ירדו 25% ו-15% ממשקל גופם הראשוני, בהתאמה, בעוד שעם שינוי אורחות חיים נרשמה ירידה של 5.7% ממשקל הגוף הראשוני בלבד (p<0.01).

JAMA Surgery. Published online July 1, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה