מה בין סיבולת לב ריאה ובין פרפור פרוזדורים? (J Am Coll Cardiol)

מנתונים נוספים עולה תועלת לשינוי אורחות חיים, כאשר במחקר הנוכחי מצאו החוקרים כי סיבולת לב-ריאה מסייעת בהקלה על תסמיני פרפור פרוזדורים וכן מנבאת הישנות הפרעת הקצב בחולים שמנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה מעלה את הסיכון לפרפור פרוזדורים. סיבולת לב-ריאה טובה יותר מהווה גורם מגן מפני התפתחות פרפור פרוזדורים בשמנים, עם זאת, ההשפעה על הישנות הפרעת הקצב או התועלת של שיפור סיבולת לב-ריאה אינם ידועים.

מחקר CARDIO-FIT (Cardiorespiratory Fitness on Arrhythmia Recurrence in Obese Individuals with Atrial Fibrillation) הינו מחקר תצפיתי שכלל 308 חולים ומצא כי באלו עם סיבולת לב-ריאה טובה יותר בתחילת הדרך תועדו שיעורי הישרדות ללא הפרעת קצב שהיו גבוהים יותר במהלך מעקב במשך למעלה מארבע שנים, בהשוואה למשתתפים עם סיבולת לב ריאה נמוכה או אף סבירה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את חשיבות סיבולת לב-ריאה והתועלת האינקרמנטלית של שיפור הסיבולת על איזון מקצב הלב בחולים שמנים עם פרפור פרוזדורים.

מבין 1,415 חולים עם פרפור פרוזדורים, ב-825 מדד מסת הגוף עמד על 27 ק”ג למ”ר ומעלה. למשתתפים אלו הציעו החוקרים לקחת חלק בתכנית אימונים מותאמת אישית. לאחר אי-הכללת חולים שלא ענו על הקריטריונים למחקר, מדגם המחקר כלל כאמור, 308 חולים שהשלימו מבחן מאמץ להערכת שיא MET (Metabolic Equivalent). במטרה להעריך קשר מנה-תגובה, סיבולת לב-ריאה סווגה כנמוכה (פחות מ-85%), הולמת (86-100%) וגבוהה (מעל 100%). ההשפעה של שיפור סיבולת לב-ריאה נקבעה על-פי שיפור אובייקטיבי בכושר הגופני בתום המעקב (2 MET ומעלה לעומת פחות מ-2 MET). הולטר אק”ג במשך 24 שעות שימש להערכת מקצב הלב ושאלונים שימשו להערכת חומרת הפרעת הקצב.

מהתוצאות עולה כי לא היו הבדלים במאפיינים הבסיסיים או במשך המעקב בין קבוצות המשתתפים שסווגו על-פי סיבולת לב-ריאה. הישרדות ללא הפרעת קצב הייתה הגבוהה ביותר בחולים עם סיבולת לב-ריאה גבוהה בהשוואה לאלו עם סיבולת לב-ריאה הולמת או נמוכה (p<0.001). נטל הפרעת הקצב וחומרת התסמינים פחתו משמעותית בקבוצת החולים בהם חל שיפור של 2 MET ומעלה בסיבולת לב-ריאה, בהשוואה לאלו בהם חל שיפור קטן יותר (p<0.001). ההישרדות ללא הפרעת קצב עם וללא גישות לאיזון מקצב הלב הייתה הגבוהה ביותר באלו עם שיפור גדול יותר בסיבולת לב-ריאה, בהשוואה לאלו עם שיפור קטן יותר (p<0.001).

מניתוח רב משתנים עלה כי סיבולת בסיסית, שיפור בסיבולת לב-ריאה וירידה במשקל זוהו כגורמים מנבאים של התוצאות. שיפור של 2 יחידות ומעלה במדדי MET בסיבולת לב ריאה הובילה לעליה של פי שתיים בסיכויי הישרדות ללא הפרעת קצב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סיבולת לב-ריאה מנבאת הישנות הפרעת קצב בחולים שמנים עם פרפור פרוזדורים תסמיני. לשיפור הסיבולת השפעה חיובית המגדילה את ההשפעה החיובית של ירידה במשקל.

J Am Coll Cardiol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה