קרדיולוגיה

האם לטיפול בדיגוקסין השפעה על שיעורי התמותה של חולים עם פרפור פרוזדורים? (Heart Failure Congress)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי הטיפול בדיגוקסין לא מביא לעליה בשיעורי התמותה מכל-סיבה בחולים עם פרפור פרוזדורים, ללא תלות במינון, משך הטיפול או נוכחות אי-ספיקת לב ברקע, אך זאת רק לאחר שלוקחים בחשבון את מאפייני המטופלים.

מניתוח הנתונים אודות קרוב ל-9,000 חולי אי-ספיקת לב עלה קשר בין טיפול בדיגוקסין ובין עליה בשיעורי התמותה. עם זאת, הקשר הנ”ל נעלם בניתוח מתוקנן, עדות להעדר הבדלים מובהקים בין החולים שנטלו את הטיפול ואלו שלא נטלו דיגוקסין. בקרב המטופלים בדיגוקסין לא תועדו הבדלים משמעותיים בסיכון לתמותה בין אלו שנטלו את הטיפול באופן זמני או אלו שנטלו את הטיפול לאורך זמן. המגמה הייתה דומה גם עם מינון הטיפול, כאשר מהתוצאות עולה כי אין הבדלים בין טיפול במינון של 0.25 מ”ג ליום או 0.125 מ”ג.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 8,871 חולים (61% גברים, גיל ממוצע של 71 שנים) עם פרפור פרוזדורים, שפנו למחלקה הקרדיולוגית באחד המרכזים הרפואיים בצרפת בין 2000-2010. המחקר כלל 6,712 חולים שלא טופלו בדיגוקסין ו-2,159 חולים שטופלו בתרופה (1,202 במינון גבוה ו-957 במינון נמוך).

בקבוצת הטיפול בדיגוקסין, 618 חולים נטלו את הטיפול באופן זמני ו-1,541 נטלו את הטיפול לארוך זמן ארוך. 65% מהמטופלים בדיגוקסין ו-52% מאלו שלא טופלו בתרופה אובחנו עם אי-ספיקת לב.

מניתוח לא-מתוקן עלה כי בקרב מטופלים בדיגוקסין נרשמה עליה של 27% בסיכון לתמותה במהלך המעקב, בהשוואה לאלו שלא טופלו בתרופה (p=0.0001). עם זאת, כאשר החוקרים בחנו את מקרי התמותה רק בחולים ללא אי-ספיקת לב, ולאחר מכן רק באלו עם אי-ספיקת לב, לא תועדו עוד הבדלים מובהקים בשיעורי התמותה בין אלו שטופלו ואלו שלא טופלו בדיגוקסין בין אם היו מעל או מתחת לגיל 75 שנים.

החוקרים השלימו ניתוחים סטטיסטיים מתקדמים יותר להערכת שיעורי התמותה מכל-סיבה, אך שוב לא הדגימו סיכון משמעותי בקרב משתתפים שטופלו בדיגוקסין  אלו שטופלו במינון נמוך של התרופה, או אלו שהשתמשו בתרופה לאורך זמן. המודלים הדגימו קשר משמעותי בין תמותה מכל-סיבה ובין גיל מתקדם, או נוכחות אי-ספיקת לב, פרפור פרוזדורים קבוע, מחלת כלי דם היקפית, מחלת כליות או מחלת כבד.

כמו כן, לא זוהו הבדלים משמעותיים בין קבוצות הטיפול לאחר תקנון למדד תפקודי NYHA, קצב פינוי גלומרולארי משוער ורמות BNP בתחילת הדרך.

Heart Failure Congress; May 24, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה