חידוש מוקדם של הטיפול ב-ARB לאחר ניתוח עשוי להפחית את הסיכון לתמותה (Anesthesiology)

חידוש מיידי של הטיפול ב-ARB (Angiotensin Receptor Blocker) לאחר ניתוח מפחית את הסיכון לתמותה לאחר 30 ימים, בפרט במטופלים צעירים, כך עולה ממחקר עוקבה ארצי, שתוצאותיו פורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Anesthesiology.

למרות שרופאים משהים לעיתים קרובות את הטיפול ב-ARB לפני ניתוח, למניעת תת לחץ דם במהלך הניתוח, אין עדויות רבות באשר למועד האופטימאלי לחידוש הטיפול לאחר ניתוח. לאור זאת, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-30,000 אשפוזים של 25,663 חולים שנטלו ARB ועברו פרוצדורות ניתוחיות לא-לבביות בין השנים 1999-2011. בכשליש מהמקרים (33.8%), הטיפול ב-ARB לא ניתן עד ליום השני לאחר הניתוח.

מהתוצאות עלה כי עיכוב בחידוש הטיפול ב-ATB לווה בעליה של למעלה מכפליים בשיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר 30 ימים (3.2% לעומת 1.3%, יחס סיכון של 1.74, p<0.001) לאחר תקנון לגיל, מין, תחלואה נלווית וגורמים הקשורים בניתוח ובתקופה שלאחר הניתוח.

יתרה מזאת, הסיכון המוגבר לתמותה נותר גם לאחר הגבלת הנתונים לתת-קבוצה מותאמת של 19,490 חולים (יחס סיכון של 1.47, P<0.001), בה לקחו החוקרים בחשבון גורמים דוגמת משך ניתוח, ניתוח דחוף ועליה מוקדמת בריכוז קריאטינין וטרופונין לאחר הניתוח.

החוקרים מצאו עוד כי עיכוב בחידוש ARB לווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לא-לבביים, עקב עליה בשיעורי אי-ספיקת כליות, דלקת ריאות ואלח-דם (הבדל אבסולוטי של פחות מ-1% עד 2%). למרות שאי-ספיקת לב הייתה נפוצה יותר בחולים בהם לא חודש הטיפול ב-ARB, לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשיעור הסיבוכים הלבביים בין הקבוצות.

החוקרים מציינים כי למרות שהם בחרו את היום השני לאחר הניתוח כנקודה נוחה להערכת חידוש ARB במהלך האשפוז, התוצאות נותרו עקביות גם כאשר בחנו נקודות זמן אחרות (ימים 1, 7 ו-14).

למרות שהסיכון לתמותה היה מוגבר בכל תתי האוכלוסיות, ההשפעה של השהיית הטיפול ב-ARB הייתה בולטת יותר בחולים מתחת לגיל 60 שנים (יחס סיכון של 2.52, P<0.001) בהשוואה לאלו מעל גיל 75 שנים (יחס סיכון של 1.42, P=0.01).

כאשר החוקרים בחנו את הגיל כמשתנה רציף, יחס הסיכון לתמותה בתוך 30 ימים עם עיכוב או חידוש מיידי של הטיפול ב-ARB עמד על 1.89 במדגם בגיל ממוצע של 67 שנים וירד בפקטור של 0.85 לכל עליה של עשר שנים בגיל, עם יחס סיכון של 2.22 בגילאי 57 שנים ורק 1.60 בגילאי 77 שנים.

החוקרים מציינים כי ההשפעה עשויה לנבוע בחלקה מעליה בתגובה הדלקתית למצב דחק בחולים צעירים, בתלות במחלות רקע או גורמי סיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים. חידוש מהיר של הטיפול ב-ARB באוכלוסיה זו עשוי להפחית את ההשפעות של תהליכים דלקתייפ, להפחית נזק לכלי דם ואיברים.

Anesthesiology. Published online June 4, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה