קרדיולוגיה

רמות טריגליצרידים בצום מנבאות סיכון למחלות לב וכלי דם במטופלים בסטטינים (J Am Coll Cardiol)

בחולים עם תסמונת כלילית חדה המטופלים בסטטינים, עליה ברמות טריגליצרידים בצום קשורה באופן מובהק עם סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים בטווח הקצר והארוך, כך עולה משני מחקרים קליניים גדולים.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר MIRACL (Myocardial Ischemia Reduction with Acute Cholesterol Lowering) ו-dal-OUTCOMES שני מחקרים להערכת חולים עם תסמונת כלילית חדה, שטופלו בסטטינים לרמות LDL נמוכות ומצאו כי הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים היה גבוה יותר משמעותית באלו עם ריכוז טריגליצרידים גבוה יותר מלכתחילה.

במחקר dal-OUTCOMES, מחקר בשלב 3 להערכת היעילות של Dalcetrapib בטיפול בחולים עם תסמונת כלילית חדה המטופלים בסטטינים ל-75 מ”ג לד”ל, באלו עם ריכוז הטריגליצרידים הבסיסי הגבוה ביותר (מעל 175 מ”ג לד”ל) תועדה עליה של 61% בסיכון היחסי לאירועים קרדיווסקולאריים בהשוואה לאלו עם ריכוז טריגליצרידים הנמוך ביותר (עד 80 מ”ג לד”ל).

הסיכון המוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים לא היה מוגבל לחולים עם רמות טריגליצרידים גבוהות בלבד, עם סיכון מוגבר משמעותית בחולים בחמישון השלישי, הרביעי והחמישי (80-103 מ”ג לד”ל, 130-175 מ”ג לד”ל ומעל 175 מ”ג לד”ל, בהתאמה), בהשוואה לאלו בחמישון התחתון.

גם בחולים עם רמות טריגליצרידים בטווח 130-175 מ”ג לד”ל, המוגדר כחריגה מינימאלית לפי הסטנדרטים המקובלים כיום, תועדה עליה משמעותית בסיכון בהשוואה לחולים בחמישון התחתון.

בניתוח הנתונים הנוכחי כללו החוקרים כ-15,000 חולים עם תסמונת כלילית חדה ממחקר dal-OUTCOMES, שחולקו באקראי לטיפול ב-Dalcetrapib בנוסף לסטטינים והיו במעקב במשך 31 חודשים. במחקר MIRACL טופלו 1,501 חולים ב-Atorvastatin במינון גבוה לאחר תסמונת כלילית חדה והיו במעקב למשך 16 שבועות.

בדומה לתוצאות ארוכות הטווח במחקר dal-OUTCOMES, החוקרים זיהו סיכון מוגבר משמעותית לאירועים קליניים במשתתפים במחקר MIRACL עם רמות טריגליצרידים גבוהות. כל עליה של 10 מ”ג לד”ל ברמות טריגליצרידים לוותה בעליה של 1.4% בסיכון לתוצא הסיום העיקרי. במשתתפים עם הרמות הגבוהות ביותר בתחילת הדרך (מעל 195 מ”ג לד”ל) נרשם סיכון מוגבר לתוצא הסיום המשולב, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון (עד 135 מ”ג לד”ל).

לאחר תקנון למספר משתנים הקשורים בריכוז טריגליצרידים עדיין לא זוהתה פגיעה בקשר בין ריכוז טריגליצרידים ובין הסיכון המתואר. הממצאים אינם מעידים על קשר סיבתי בין ליפופרוטאינים עתירי-טריגליצרידים ובין הסיכון השיירי, אך תומכים באפשרות לקשר סיבתי יותר מאשר תוצא נלווה בלבד.

J Am Coll Cardiol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה