קרדיולוגיה

מטה אנליזה : יש מקום לעודד יישום אסטרטגיה של החלפה מקלופידוגרל לפרסוגרל במטופלים מתאימים העוברים התערבות כלילית מלעורית (Platelets)

מאת מערכת אי-מד

מטה-אנליזה חדשה מ-Platelets. מצביעה על כך שאסטרטגיה של החלפת טיפול מקלופידוגרל ל-prasugrel (אפיאנט, אלי לילי)  לאחר ביצוע התערבות מילעורית כלילית (PCI) היא בטוחה ויעילה.

ברקע מציינים המחברים כי למרות שפרסוגרל הדגימה את התועלות של השימוש בה לאחר PCI ערב אירוע קורונרי חד (ACS) , השימוש בה עדיין מוגבל בקרב מטופלים שהיו תחת טיפול קודם בקלופידוגרל. הם מוסיפים כי נראה שחסר עדיין מספיק מידע אודות יעילות ובטיחות אסטרטגיית ההחלפה מקלופידוגרל לפרסוגרל במטופלים אלה.

לשם כך ביצעו המחברים מטה-אנליזה שכללה מחקרים עדכניים שהעריכו את הבטיחות והיעילות של גישה זו, בהשוואה לגישה הסטנדרטית של המשך טיפול בקלופידוגרל או פרסוגרל, במטופלים שעברו PCI .

יעד היעילות המרכזי של המחקר היה תמותה כוללת. יעדים משניים כללו אוטם שריר הלב לא קטלני, ופקקת בתומכן (וודאית ואפשרית) . יעד הבטיחות היה שיעור הדימומים המג’וריים בהתאם לפרוטוקול המוגדר לכל טיפול.

בסה”כ נכללו 12 מחקרים אקראיים שכללו 3,956 מטופלים. בינהם , 35% היו בקבוצה שבוצעה אצלה החלפה מקלופידוגרל לפרסוגרל ו, ו-65% המשיכו בטיפול שקדם ל-PCI (קלופידוגרל או פרסוגרל).

ההחלפה מקלופידוגרל לפרסוגרל הייתה במרבית המחקרים לפני ביצוע הפרוצדורה. התמותה הייתה נמוכה מאוד, אך לא שונה באופן מובהק סטטיסטי, בקבוצה שעברה החלפה בהשוואה למטופלים שלא ביצעו החלפה : 1.7% לעומת 3.8% , היינו סיכון יחסי 0.68 (בטווח בין 0.4-1.15) , וללא קשר לפרופיל הסיכון של המטופלים .

תוצאות דומות נמצאו גם ביעדי המחקר המשניים, ובניתוחי הרגישות שבוצעו במרבית תתי הקבוצות . מעבר לכך, האסטרטגיה של החלפה מקלופידוגרל לפרסוגרל לא העלתה את הסיכון לדימומים בהשוואה לטיפול הסטנדרטי (1.4% לעומת 2.5% , סיכון יחסי 0.7, בטווח 0.39-1.25, p=0.23) .

לדעת החוקרים מטה-אנליזה זו מאשרת שמבין מטופחים העוברים PCI, החלפה מקלופידוגרל לפרסוגרל ניתנת לביצוע בבטחה ולכן יש לדעתם מקום לעודד יישום אסטרטגיה זו בקרב מטופלים שמתאימים לטיפול בפרסוגרל.

Platelets.2015 May 13:1-12

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה