טיפול בסטטינים מעלה את הסיכון לסוכרת וסיבוכיה במבוגרים בריאים (J Gen Intern Med)

רוקחת

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of General Internal Medicine עולה קשר בין טיפול בסטטינים למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם במבוגרים בריאים ובין סיכון מוגבר לסוכרת, סיבוכי סוכרת ועודף-משקל/השמנת-יתר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בסטטינים מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת וקיים קשר אפשרי עם עליה במשקל הגוף וירידה ביכולת הגופנית. עם זאת, הנתונים אודות ההשפעות ארוכות הטווח של הקשרים הללו במבוגרים בריאים מוגבלים מאוד. בנוסף, הקשר בין השפעות אלו ובין סיבוכי סוכרת לא נבחן היטב עד כה. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול בסטטינים ובין הופעה חדשה של סוכרת, סיבוכי סוכרת ועודף-משקל/השמנת-יתר במדגם מבוגרים בריאים.

מדובר במחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות מבוטחים שנבדקו בין 1 באוקטובר, 2003, ועד 1 במרץ, 2012. המשתתפים חולקו לקבוצת מטופלים בטסטינים ומשתתפים שלא טופלו בסטטינים. מדגם המחקר לא כלל משתתפים שבתחילת המחקר סבלו ממחלת לב וכלי דם, אלו עם אחד ממרכיבי Charlson Comorbidity Index (כולל סוכרת) או מחלות כרוניות מקצרות-חיים. באמצעות 42 מאפיינים, החוקרים יצרו מדד להתאמת מטופלים בסטטינים עם אלו שלא טופלו בתרופות אלו.

התוצאים העיקריים כללו הופעה חדשה של סוכרת, סיבוכי סוכרת ועודף-משקל/השמנת-יתר.

החוקרים זיהו קרוב ל-26,000 משתתפים (3,982 מטופלים בסטטינים ו-21,988 לא מטופלים בסטטינים) כמבוגרים בריאים. מבין אלו, הם התאימו בין 3,351 מטופלים בסטטינים ו-3,351 משתתפים שלא טופלו בסטטינים. בקבוצת המטופלים בסטטינים תועד סיכוי גבוה יותר לסוכרת חדשה (יחס סיכויים של 1.87), סוכרת עם סיבוכים (יחס סיכויים של 2.50) ועודף-משקל/השמנה (יחס סיכויים של 1.14). ניתוחים משניים וניתוחים נוספים הדגימו ממצאים דומים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סוכרת, סיבוכי סוכרת ועודף-משקל או השמנת-יתר היו נפוצים יותר בקרב מטופלים בסטטינים, בהשוואה למבוגרים בריאים דומים שלא נטלו טיפול זה. הממצאים מוכיחים כי מחקרים קליניים קצרי-טווח אינם מספקים את התמונה המלאה של מאזן סיכון-תועלת של טיפול ארוך טווח בסטטינים למניעה ראשונית.

J Gen Intern Med. Published online April 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה