קרדיולוגיה

דיאטה ים תיכונית המועשרת בשמן זית או אגוזים קשורה לשיפור בתפקוד הקוגנטיבי באוכלוסייה המבוגרת (JAMA Intern Med)

מחקר חדש מה-JAMA Intern Med מצביע על כך שדיאטה ים תיכונית עשירה במרכיבים אנטיאוקסידנטים קשורה לשמירה טובה יותר על התפקוד הקוגנטיבי של מבוגרים בהשוואה לדיאטה רגילה.

ברקע מסבירים החוקרים כי ההערכה היא שעקה חמצונית והפרעות ווסקולריות מתווכות באופן חלקי תהליך של ירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל, ומהווים בכך גורם סיכון חזק לדמנציה. מאידך, דיאטה ים תיכונית עשירה במרכיבים אנטיאוקסידנטים וברכיבים המגינים על המערכת הלבבית, נמצאה במחקרים אפידיולוגיים כקשורה לדחייה בירידה בתפקוד הקוגנטיבי, אך קיים עדיין מחסור בעדויות קליניות.

מטרת החוקרים לכן הייתה לבחון אם דיאטה ים תיכונית עשירה במרכיבים אנטיאוקסידנטים אכן משפיעה על התפקוד הקוגנטיבי, בהשוואה לדיאטה רגילה.

החוקרים, מספרד, גייסו 447 משתתפים, בריאים מבחינה קוגנטיבית (מהם 52% נשים, גיל ממוצע 67) המוגדרים בסיכון קרדיווסקולרי גבוה, אשר הוקצו אקראית לשתי קבוצות מקבילות. ההתערבות נמשכה בין אוקטובר 2003 לדצמבר 2009. כל המשתתפים עברו הערכה נוירו-פסיכולוגית בתחילת המחקר ובסיומו.

המשתתפים בקבוצת הדיאטה הים תיכונית התבקשו לצרוך גם שמן זיית אקסטרהוירג’ין (שמן זית בעל דרגת חומציות של פחות מ- %1 הנוצר בכבישה קרה ומזן אחד של זיתים בלבד) בהיקף של 1 ליטר לשבוע. קבוצה נוספת קיבלה דיאטה ים תיכונית עם תוספת של אגוזים (30 גרם ליום) , וקבוצה נוספת היוותה קבוצת בקרה אשר קיבלה ייעוץ להפחית צריכת שומן.

יעד המחקר היה שיעור של שינוי קוגנטיבי לאורך זמן מתחילת המחקר ע”פ מבחן נוירו-פסיכולוגי, מבחן מצב Mini-Mental , מבחן Digit Span subtest  מתוך סולם Wechsler Adult Intelligence , וכן מבחן זיכרון מסוג Verbal Paired Associates מתוך ה-Wechsler Memory Scale ומבחן ה-Color Trail . החוקרים עשו שימוש בערכי Z לחישוב השינוי בכל מבחן בכדי ליצור 3 רכיבים להערכת התפקוד הקוגנטיבי : זיכרון  ,  יכולות תשומת לב וניהול פרונטליים, ו-יכולות גלובליות.

החוקרים מדווחים כי תוצאות מבחני המעקב הקוגנטיביים היו זמינים בקרב 334 משתתפים לאחר משך חציון התערבות של 4.1 שנים. באנליזות רבות משתנים המתואמות לגורמי סיכון, המשתתפים שהוקצו לדיאטה הים התיכונית + שמן זית קיבלו תוצאה מובהקת סטטיסטית טובה יותר במבחן ה- RAVLT  , ובמבחן ה-Color Trail Test חלק שני, בהשוואה לדיאטות הבקרה. לא היו הבדלים בין הקבוצות במבחנים הקוגניטיביים האחרים.

באופן דומה, שינויים בתפקוד מרכיבים קוגניטיביים מתואמים בהשוואה למצב הבסיסי היו , במונחי Z,  עם התוצאות הבאות : 0.04 (בטווח בין 0.09- ל-0.18) עבור הדיאטה הים תיכונית + שמן זיית, 0.09 (בטווח בין 0.05- ל-0.23 ) בדיאטה הים תיכונית + אגוזים , ושל 0.17- (בטווח 0.32- ל-0.01-) עבור קבוצת הביקורת.

שינויים יחסיים מתקופת הבסיס של המרכיבים הפרונטליים של הקוגניציה היו 0.23 (בין 0.03-0.43) בהשוואה לדיאטת הביקורת, 0.03 (0.25- ל-0.31) ו-0.33- (0.57- ל-0.09-), בהתאמה.

שינויים מתקופת הבסיס עבור המרכיבים הקוגניטיביים הגלובליים היו 0.05 (0.11- עד 0.21)  מובהקים בהשוואה לביקורת עבור הדיאטה הים תיכונית + שמן זיית, 0.05- (בין 0.27- עד 0.18) עבור הדיאטה הים תיכונית + אגוזים, ו-0.38- (בין 0.57- עד 0.18-) עבור קבוצת הביקורת.

הירידות בכל הרכיבים הקוגניטיביים בקבוצת הביקורת היו מובהקים סטטיסטית.

מסקנת החוקרים היא שבאוכלוסייה מבוגרת, תזונה ים תיכונית המועשרת בשמן זית או אגוזים קשורה עם שיפור בתפקוד הקוגניטיבי.

JAMA Intern Med. Published online May 11, 2015

הערת המערכת: מחקר מעודד. נראה  ששילוב של שמן זית ואגוזים ביחד בתזונה הים התיכונית יכול לא רק להוסיף טעם ומוטיבציה אלא גם לסייע עוד יותר לתפקוד הקוגנטיבי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה