השינוי בפרופיל סמני דלקת עם התפתחות סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

במחקר תצפיתי, מבוסס-אוכלוסיה, זיהו חוקרים פרופילים שונים של סמני דלקת וסמני מערכת חיסון במשתתפים ללא-סוכרת, אלו עם קדם-סוכרת וחולים עם סוכרת מסוג 2. הממצאים שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת Diabetes Care עשויים לסייע הבנה טובה יותר של הפתופיזיולוגיה בבסיס סוכרת מסוג 2, כפי שנקבע לפי השינוי ברמות 12 סמנים בדם תאי דם לבנים, גרנולוציטים, לימפוציטים, מונוציטים, טסיות, CRP, אלבומין, פיברינוגן, המטוקריט, IL-1RA (IL-1 Receptor Antagonist), IL-18 ונאופטרין.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השינויים במערכת החיסונית והדלקתית בחולים עם סוכרת מסוג 2 ולאפיין את פרופיל התגובה החיסונית והדלקתית במשתתפים עם קדם-סוכרת וסוכרת.

מדגם המחקר כלל כ-15,000 משתתפים ממחקר Guthenberg Health Study. איזון רמות הסוכר בדם נקבע לפי רמות המוגלובין מסוכרר והיסטוריית אבחנה. כל המדגמים נבחנו לספירת תאי דם לבנים, גרנולוציטים, לימפוציטים, מונוציטים, טסיות, CRP, אלבומין, פיברינוגן והמטוקריט. ריכוזי IL-18, IL-1RA ונאופטרין נקבעו בתת-קבוצה.

בסיכומו של דבר, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 7,584 גברים ו-7,426 נשים (בטווח הגילאי 35-74 שנים), עם 1,425 ו-1,299 משתתפים עם קדם סוכרת וסוכרת, בהתאמה. מהסמנים עלו שינויים בין משתתפים עם איזון תקין של הסוכר בדם, בהשוואה לאלו עם קדם סוכרת ובהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 2: 1) עליה הדרגתית (תאי דם לבנים, גרנולוציטים, מונוציטים, IL-1RA, IL-18 ופיברינוגן); 2) עליה עם מחלה תת-קלינית בלבד (לימפוציטים ו-CRP); 3) עליה ממצב קדם-סוכרת לסוכרת בלבד (נאופטרין) ו-4) ללא שינוי עם איזון הסוכר בדם (המטוקריט).

ההבדלים היחסיים המשמעותיים ביותר תוארו עם ריכוזי CRP, IL-1RA ופיברינוגן. מספר סמנים חיסוניים ודלקתיים נקשרו עם איזון רמות הסוכר בדם ללא תלות בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ומחלות רקע והשתנו עם חומרת המחלה ונוכחות סיבוכים ספציפיים למחלה באוכלוסיית חולי הסוכרת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפרופיל החיסוני והדלקתי משתנה עם התפתחות והתקדמות סוכרת מסוג 2. סמני דלקת וסמני פעילות מערכת החיסון מאפשרים להבחין בין שלב קדם-קליני מוקדם ושלב קליני של המחלה, סיבוכי המחלה והתקדמות.

Diabetes Care. Published online April 15, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה