עליה בשכיחות ממצאים אקראיים בבדיקות MRI בילדים (Pediatrics)

עם עליה בשימוש בטכנולוגיות מתוחכמות יותר להערכת המוח וחוט השדרה, יותר ויותר וילדים מופנים לנוירו-כירורגים בשל ממצאים אקראיים בבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI או Magnetic Resonance Imaging), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

החוקרים מסבירים כי ממצאים אקראיים בבדיקות ההדמיה כרוכים בתחושות מתח ודחק עבור המטופלין ובני המשפחה, כמו גם עבור הרופאים המטפלים. הממצאים הנפוצים ביותר המאובחנים באקראי בבדיקות הדמיה ומובילים להפניה לרופא מומחה כוללים ציסטה פינאלית, ציסטה אראכנואידלית ומלפורמציות כיארי, כולן עשויות להופיע ללא תסמינים.

לפי הנתונים בארצות הברית, בשנת 2010 בוצעו 97.7 בדיקות MRI ל-1,000 אנשים באוכלוסיה, זאת בהשוואה לשיעור מקביל בקנדה של 40 בדיקות ל-1,000 אנשים. השיעורים בארצות הברית עלו מאז ל-106.8 בדיקות ל-1,000 אנשים בשנת 2013.

רופאים בארצות הברית מצויים תחת לחץ עדין להזמין בדיקות MRI להערכת ילדים עם תלונות שונות, דוגמת היסטוריה של כאבי ראש או זעזוע מוח. כאשר ההורה או המטופל מביעים חשש, אזי הצעד הקל ביותר לביצוע הוא הזמנת בדיקה שתבטיח כי לא מפספסים אבחנה מסוימת. במידה והרופא לא יזמין את הבדיקה אזי ייתכן כי בני המשפחה יפנו לרופא אחר שימלא את מבוקשם.

במאמרם דנים החוקרים גם בממצאים אקראיים אחרים, כולל Choroid Plexus Cyst, Choroidal Fissure Cyst ו-Perineural Cyst. ממצאים אקראיים אחרים כוללים את הבאים:

·         Benign Enlargement of the Subarachnoid Spaces (BESS) תופעה זמנית כחלק מתהליכי ההתפתחות, שהינה לרוב וריאנט תקין. לרוב, ניתן יהיה לזהות הגדלה מואצת של היקף הראש בינקות, אך פרט לכך הילד גדל היטב.

·         גידולים מוחיים, מרביתם שפירים הנוירוכירורג עשוי לבחור לעקוב אחר נגעים בעלי מראה שפיר, כוללים גידולי גליה שפירים, שבילדות בעלי מהלך טבעי חיובי.

·         נגעים וסקולאריים במערכת העצבים המרכזית, כולל AVM, Cavernous Hemangioma, DVM וTelengictasia לדברי החוקרים, מלפורמציות וריד-עורק מעלות את הסיכון לדימום במהלך החיים עם שיעורים גבוהים של מוגבלות נוירולוגית ותמותה. המנגיומה באזור הקברנוס הינה נגע פחות מאיים ו-DVM הינם דפוס תקין של ניקוז ורידי של פרניכמת מוח תקינה. טלנגיאקטזיות אינן כרוכות בסיכון לדימום.

·         ממצאים חריגים בהיפופיזה ממצאים אקראיים בהיפופיזה עשויים להיות מאובחנים במהלך בדיקות הדמיה של המוח, ובדומה לגידולי מוח המזוהים אקראית, אין חלופה להפניה לנוירו-כירורג של נגעים אלו, אך רופא הילדים הכללי יכול לספק מקור הרגעה להורים.

Pediatrics. Published online March 30, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה