קרדיולוגיה

מרבית הרופאים במחלקות לרפואה דחופה בארה”ב סבורים שמתבצעות יותר מידי בדיקות הדמייה לא נחוצות (Academic Emergency Medicine )

סקר ארצי חדש מארה”ב המתפרסם ב-Academic Emergency Medicine מצביע על כך שמרבית הרופאים במחלקות לרפואה דחופה (מלר”דים) מזמינים  בדיקות הדמיה אבחנתיות שמלכתחילה ידוע להם שאין בהם צורך.  הגורם המניע את המלר”דים להזמין הדמיות הוא החשש מתביעות רשלנות בשל טעויות באבחון .

החוקרים מציינים כי המימצא המדהים ביותר של המחקר הוא שרוב רובם של רופאי המלר”דים מאמינים שהם והעמיתים שלהם מזמינים בדיקות הדמיה רבות שאינן נחוצות .

מבין 435 רופאי המלר”ד שהגיבו לסקר (מתוך 478 שהוזמנו להשתתף בו) 97% הודו שהזמינו מס’ בדיקות הדמיה מתקדמות, כמו למשל CT או MRI שלא היו נחוצים באופן וודאי.

בנוסף לכך למעלה מ-85% מהמגיבים אמרו שמבוצעות יותר מידי פרוצדורות אבחנתיות, החל מבדיקות דם, שתן וסריקות, אשר מוזמנות במהלך שהות המטופלים במחלקותיהם, מה שמצביע על כך שמדובר בבעיה שיטתית.

מבין המשיבים לסקר כמחצית התמחו בבתי חולים אקדמיים, כ-30% היו נשים וכ-68% מומחים ברפואה דחופה, עם  13.7 שנות נסיון בממוצע.

הסיבות הנפוצות ביותר לשימוש יתר לא נחוץ לבדיקות הדמייה היו חשש מפיספוס באבחנה גם אם הסבירות לכך נמוכה (69%) , אשר לוותה בחשש לתביעת רשלנות (64%) .

סיבות נוספות לביצוע הדמיות שאינן נחוצות בהכרח כללו ציפיות של המטופל/משפחתו (40%) , סטנדרטים מקובלים של המחלקה/עמיתים (35%) , חיסכון בזמן (24%) , לחץ אדמיניסטרטיבי להעלאת היקף חיוב כספי והחזרים למבוטחים (1%) .

המחברים סבורים שמכיוון שמדובר בבעיה הנובעת ממספר גורמים, גם הפתרונות צריכים להיות רב מימדיים. הפתרונות שהוצעו ע”י המשתתפים בסקר כללו :  רפורמה בכל הגדרות הרשלנות הרפואית שתפחית את הצורך ברפואה מתגוננת (79%) , העלאת מעורבות המטופלים באמצעות הדרכה וחינוך (70%) , וקבלת החלטות משותפות לגבי בדיקות (56%), משובים לרופאים על התנהלותם בנושא בהשוואה להמלצות (55%) , ושיפור הידע וההבנה של הרופא על בדיקות הדמיה (50%) .

המחברים סבורים שרפורמה בכל הקשור להגדרות רשלנות רפואית לא תפתור את הבעיה לחלוטין אך מומלצת כצעד ראשון. בנוסף, הם מציעים לשפר יכולות הצוות בהערכה קלינית, הנחיות למקרים בהם מומלץ להימנע מבדיקות כולל מתן תמריצים בהתאם  ושימוש בכלי עזר ממוחשבים לקבלת החלטות.

המחברים מסכמים כי מתן דגש לכך שבדיקות לא נחוצות עלולות לגרום לנזק בריאותי למטופלים הספציפיים, ופתרונות נוספים מאלו שהוצעו גם ע”י הנסקרים אשר יופעלו במשולב עשויים להפחית את שימוש היתר בבדיקות הדמיה ברפואה דחופה. .

Acad Emerg Med. Published online March 23, 2015.Abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה