קרדיולוגיה

למרות שטיפול תרופתי אופטימלי לאחר PCI או CABG קשור לירידה באירועים ותמותה שיעורי הביצוע לאורך זמן עדיין נמוכים (Circulation)

ע”פ תוצאות של אנליזה המבוססת על נתוני מחקר ה-SYNTAX (ר”ת של Synergy Between Percutaneous Coronary Intervention With TAXUS and Cardiac Surgery ) שיעור המטופלים המקבלים טיפול תרופתי אופטימלי (OMT) לאחר התערבות מילעורית או ניתוחית בשל מחלת לב כלילית מורכבת  הוא נמוך יחסית. כמו כן מטופלים שאינם מקבלים OMT נמצאים בסיכון מוגבר לאירועים.

המחברים מסבירים ברקע כי קיים מידע מועט אודות השימוש ב-OMT במטופלים עם מחלת לב כלילית מורכבת העוברים התערבות כלילית מילעורית (PCI) או ניתוח מעקפים (CABG) , וההשלכות של טיפול/אי טיפול זה בטווח הארוך.

החוקרים עשו שימוש בנתוני מחקר ה-SYNAX שהוא מחקר קליני רב מרכזי ואקראי שכלל 1,800 מטופלים עם מחלת לב כלילית מורכבת, אשר טופלו באופן אקראי באמצעות PCI או CABG . החוקרים אספו נתוני שימוש בתרופות עבור כל המטופלים בעת השחרור ולאחר חודש אחד, 6 חודשים, שנה אחת, 3 שנים ו-5 שנים.

OMT הוגדר כשילוב של לפחות  נוגד טסיות אחד, סטטין, חוסם בטא וחוסם ACE או ARB . התוצאות הקליניות לאורך 5 שנות המעקב נותחו לפי סטטוס OMT (כן או לא).

נמצא ש-OMT היה בתת שימוש במטופלים שעברו רהוסקולריזציה כלילית, בעיקר אלה שעברו CABG . נמצא ש-OMT היה גורם חיזוי בלתי תלוי להישרדות . הסיכון היחסי לתמותה במטופלים שקיבלו OMT היה 0.64 (בטווח 0.48-0.85, P=0.002) , וליעד מחקר משולב של תמותה/אוטם שריר הלב/שבץ הסיכון היה 0.73 (בטווח -.0.58-0.92 , P=0.007 ) לאחר 5 שנות מעקב.

האפקט הטיפולי של OMT (ירידה של 36% בסיכון לתמותה לאורך 5 שנים)  היה גדול יותר מהאפקט של הטיפול ההתערבותי באמצעות הרהוסקולריזציה: ירידה יחסית בסיכון לתמותה של 26% ב-CABG לעומת PCI לאורך 5 שנות מעקב.

בניתוח לפי תתי קבוצות כל הרכיבים של OMT היו חשובים בהפחתת האירועים ללא תלות בסוג הרהוסקולריזציה שבוצעה בתחילת המחקר.

החוקרים מסכמים כי השימוש ב-OMT נשאר נמוך במטופלים עם מחלת לב כלילית מורכבת הזקוקים להתערבות מילעורית כלילית , ואף נמוך עוד יותר בקרב אלו שטופלו באמצעות CABG . אי ביצוע OMT קשור לאירועים קליניים חריגים.

החוקרים ממליצים על אסטרטגיות המיועדות שיפור השימוש ב-OMT במטופלים שעברו רהוסקולריזציה. Circulation.  2015;131:1269-1277    

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה